fbpx
Terug naar overzicht

Aandacht schenken aan design in 2021? Dit zijn onze tips!

|
25 januari 2021
|

Hoe jij jouw bedrijf tentoon gaat stellen aan de buitenwereld is natuurlijk van ontzettend groot belang. Jouw imago, zowel in beeld als in daad en woord, trekt bezoekers en klanten aan. In deze blog vind jij design tips waar jij jouw visuele huisstijl mee kunt vormgeven.

Waarvoor gebruik je design in jouw bedrijf?

Het lijkt een ver-van-je-bedshow onderwerp. In het verleden waren de meeste bedrijven helemaal niet bezig met de visuele presentatie van hun bedrijf. Zolang de bedrijfsnaam maar goed was en er een degelijk bedrijfsplan stond, waren toekomstige klanten al snel overtuigd van de professionaliteit van een bedrijf. Natuurlijk is dit ietsje simpel gedacht, maar er zit een kern van waarheid in. Anno 2021 kun je het niet meer maken om niet online zichtbaar te zijn. Denk maar eens aan de website van jouw bedrijf of de social media kanalen en nieuwsbrieven waarin jij communiceert over jouw bedrijf. Het is natuurlijk belangrijk dat de inhoud van deze communicatiemiddelen sterk is. Maar wat inmiddels ook ontzettend belangrijk geworden is, is hoe dit er allemaal uitziet. Inmiddels is de visuele ondersteuning zo belangrijk dat een slecht design hebben ervoor kan zorgen dat jouw bedrijf als onprofessioneel wordt gezien. Goed design is daarom essentieel in alle communicatiemiddelen die jij als bedrijf inzet. In deze tips lees je hoe jij hier snel en efficiënt mee aan de slag kunt gaan.

design voor bedrijfswebsite

1. Bepaal van tevoren waar jij jouw design voor gaat gebruiken

Werken aan de visuele aspecten van jouw bedrijf, lijkt een hele kluif. Maar de helft van het werk zit hem in het bedenken van waar jij jouw design überhaupt voor gaat gebruiken. Waar wil jij jouw logo precies op hebben? Op social media? Jouw website? Wil je bedrijfskleding laten bedrukken? Neem de tijd om op zoek te gaan naar het antwoord op deze vraag. Waar wil jij jouw logo en huisstijl op terugzien? Aan de hand van dit antwoord, kun je alvast zaken insluiten of uitsluiten. Een logo dat bijvoorbeeld bedrukt gaat worden op werkkleding, kan geen dun lettertype bevatten. Wil je veel gebruik gaan maken van social media? Dan is het handig dat jouw logo een doorzichtige achtergrond heeft die mooi afsteekt tegen verschillende backgrounds, tevens is het goed om de juiste social media dimensies aan te houden (te vinden in onze blog Social media afmetingen). Bij websites kun je er bijvoorbeeld al rekening mee houden dat jouw design zowel op computerschermen als op telefoons goed over moet komen. Voordat je begint met het ontwerpen, kun je alvast de verschillende opmetingen van de plekken waar jouw ontwerp komt te staan opzoeken. Zo heeft een facebook profielfoto bijvoorbeeld de afmeting 170 x 170 pixels en mag de handtekening onderaan de e-mails die jij in outlook verzendt maximaal 600 pixels breed zijn. Als je al deze overwegingen hebt genomen, kan het ontwerpen gaan beginnen!

2. Houd het simpel

“Less is more” die uitspraak ken je vast! Als we het over linkbuilding hebben, dan is deze uitspraak totaal niet van toepassing. Maar, in het geval van design dus wel. Je wilt natuurlijk niet dat de boodschap die je wilt overbrengen, overspoelt wordt door het design. Daarom is het belangrijk dat je design niet afleidt van de boodschap. Mensen krijgen tegenwoordig al de hele dag zoveel informatieve prikkels op zich af, dat ze er steeds beter in worden dingen te negeren. Daarom kan een simpel design veel fijner zijn om naar te kijken en te begrijpen. Gebruik altijd alleen de essentiële dingen die nodig zijn om een boodschap over te brengen en te ondersteunen. Gebruik zo min mogelijk tekst in jouw ontwerp en zorg ervoor dat je niet teveel verschillende kleuren gebruikt. Het geheim van een goed design is niet hoeveel verschillende elementen en visuals je kunt gebruikten, maar om de balans tussen de boodschap en het visuele aspect te vinden.

Gerelateerd nieuws  Voice search en Search engine optimization

design kleuren

3. Gebruik samenhangende elementen

Bestaat jouw design uit heel veel verschillende visuele aspecten zoals lettertypes en kleuren? Dit maakt jouw design ontzettend onoverzichtelijk. Kies er een paar uit en houd je hier ook aan. Consistent blijven hierin is van groot belang. Begin daarom met het creëren van een kleurenpallet en zoek enkele bij-elkaar-passende lettertypes uit. Een website zoals Fontpair helpt jou om lettertypes, oftewel fonts, uit te kiezen die fijn bij elkaar aansluiten. Op Coolors kun je verschillende kleurplaten samen stellen. Het is belangrijk om niet van je kleurpallet af te wijken omdat er anders weer te veel verschillende kleuren worden gebruikt die niet altijd goed samen gaan. Vergeet niet “less is more”.

4. Zorg voor goede uitlijning en witruimtes

Een van de makkelijkste dingen die je meteen op jouw website kunt toepassen, is zorgen voor een goede uitlijning. Werp eens een blik op jouw website. Staat alles goed onder elkaar? Is alles aan dezelfde kant uitgelijnd? Ga je hiermee aan de slag? Dan zal jouw website er in één keer een stuk professioneler en minder chaotisch uitzien. Dit is visueel namelijk een stuk aangenamer dan een website waarop teksten verspringen en die te veel of te weinig witruimen bevat. Er bestaat namelijk de kans dat wanneer elementen niet goed uitgelijnd zijn mensen hierdoor afgeleid raken waardoor de boodschap niet meer goed over komt. Zorg er ook voor dat je genoeg witruimte in je design opneemt. Witruimte is niet letterlijk wit. Het is de ruimte in je design waarin niks staat. Wanneer je voldoende ruimte tussen je titels, teksten en plaatjes hebt dan creëert dit namelijk rust.

design uitlijning website

5. Maak gebruik van een visuele hiërarchie

Een visuele hiërarchie helpt bij het rustig houden van jouw design. Hierbij let je erop welke elementen belangrijker zijn dan andere. Zo zorg je er bijvoorbeeld voor dat een titel groter is dan de subtitels. Subtitels zijn weer groter dan de tekst die je in een paragraaf typt. Hetzelfde gebruik je bij afbeeldingen zoals icons en zelfs kleuren. Dit wil zeggen dat je belangrijke visuele dingen er uit laat springen doormiddel van grootte of kleur. Door gebruik te maken van visuele hiërarchie zorg je voor een balans in je design waardoor het gemakkelijker opgevangen wordt door je doelgroep.

Jouw bedrijf tentoon stellen? Met deze tips zorg je ervoor dat jouw ideale klant ook in 2021 jouw geïnteresseerd blijft of wordt in jouw bedrijf. Het overbrengen van jouw boodschap is nog nooit zo belangrijk geweest en wij denken dat deze tips jou zullen ondersteunen om dit op een heldere manier te kunnen doen. Benieuwd naar hoe Web Wings jou kan ondersteunen hierin? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Web Wings

Recent nieuws

10 augustus 2022

7 SEO trends in 2022

1 augustus 2022

Facebook marketing tips en tricks

28 juli 2022

LinkedIn tips en tricks

25 juli 2022

Hoe schrijf je SEO teksten?

17 juni 2022

Retargeting LinkedIn