Wat is SKU
Wat is nu toch een SKU -code? Je hebt waarschijnlijk al vaker van SKU gehoord, maar wat betekent SKU? SKU staat voor Stock Keeping Unit. Het is een unieke identificatiecode die wordt gebruikt om een specifiek product in voorraadbeheer te identificeren en te traceren. Een SKU kan bestaan uit letters, cijfers of een combinatie van beide en wordt meestal intern door bedrijven gebruikt om voorraadniveaus, prijsstelling en productinformatie efficiënt te beheren. Elk productvariant, zoals verschillende maten of kleuren van hetzelfde artikel, krijgt een eigen unieke SKU. Dit helpt bedrijven en webshops om nauwkeurig bij te houden welke producten op voorraad zijn, welke moeten worden aangevuld en welke goed verkopen.
Waarvoor is de SKU?
Deze unieke identificatiecode helpt je met:
- Het bijhouden welke en hoeveel producten verkocht worden
- Een analyse van de aankooptrends van je klanten
- De wachttijden van een product tot een minimum te beperken, aangezien je weet wanneer het tijd is om een voorraad van een bepaald artikel aan te leggen.
- Het vermijden van te grote voorraden
- Optimalisering van verzendingen bij meerdere opslaglocaties. Lees hier meer over verzendingen bij WooCommerce.
- Geschikte suggesties te doen aan je klant bij een niet leverbaar product
De SKU-structuur
Hoe stel je nu een SKU-code op? Dit kun je ten eerste doen op basis van de producten die je verkoopt. Bij kleine voorraden zou je kunnen indelen op basis van doelgroep. Het is belangrijk dat de SKU te herkennen is en consistent blijft. Begin bijvoorbeeld altijd met merk – kleur - vindplaats. De volgorde die je kiest voor de code moet uniek zijn. Houd tussen de acht en twaalf tekens aan, waarbij je met een letter begint. Zorg er als laatste voor dat iedere letter en cijfer een betekenis heeft. Luister hierbij ook naar je klanten. Als zij bijvoorbeeld veel vragen hebben over de kleur, dan is het raadzaam dit voor aan in de code te zetten.
Waarin verschilt de SKU van andere codes?
Een SKU is niet hetzelfde als een barcode. Laatstgenoemde is een universele code, die de fabrikant en artikel identificeert. Onder de barcodes heb je verschillende soorten, zoals UPC, EAN, ISBN en JAN. De SKU wordt door een bedrijf aangemaakt en zijn niet gestandaardiseerd tussen verschillende bedrijven.