Wat is Online segmentatie
Bij segmenteren deel je het totaal aantal consumenten in duidelijk te omschrijven groepen in. Op die manier kun je doelgroepen definiëren, aanspreken en je producten of diensten beter aanbieden (targeten van je doelgroep). Er zijn een aantal criteria die in online segmentatie aan bod komen. Dit artikel zal op deze aspecten dieper ingaan, waarbij we ook stilstaan bij de vraag: wat is segmentatie nu precies en waarvoor is het bedoeld?
Wat betekent online segmentatie?
De betekenis van segmentatie is het proces van het verdelen van je doelgroep en bestaande klanten in groepen. Deze indeling vindt bijvoorbeeld plaats aan de hand van kenmerken, gedragingen, behoeften en voorkeuren. Je kunt je doelgroep en klanten bijvoorbeeld indelen op basis van locatie, demografie, activiteiten op de website, interesses of aankoopgeschiedenis. Met online doelgroep segmentatie wil je jouw verschillende soorten online klanten in kaart brengen en begrijpen. Op basis hiervan vindt de online targeting plaats.
Soorten segmentatie
Door te segmenteren deel je jouw online markt dus op in kleinere groepen klanten met gelijke behoeften, eigenschappen en gedragingen. Er zijn verschillende soorten segmentaties:
- Geografisch: segmenteren op basis van geografische grenzen
- Demografisch: segmentatie op basis van verschillende demografische aspecten, zoals leeftijd of nationaliteit
- Psychografisch: segmentering op basis van attitudes, gedrag, interesses en levensstijl
- Gedragssegmentatie: segmentatie dat zich richt op specifieke gedragingen, zoals consumentengedrag en patronen tijdens aankoop
Wat is online targeting?
Wanneer je jouw online doelgroep en klanten ingedeeld hebt in segmenten, dan kun je specifieke segmenten selecteren en bereiken met op maat gemaakte content en aanbiedingen. Bereik jouw online publiek bijvoorbeeld met speciale zoekwoorden, advertenties, landingspagina’s, blogs of social media berichten, die naadloos aansluiten bij de behoeften en interesses van dat segment. Op die manier lever je de juiste boodschap aan de juiste doelgroep.
Het belang van segmenteren binnen de online marketing
Door je doelgroepen en klanten te verdelen in groepen, kun je een positieve boost geven aan je online marketingprestaties. Je kunt bijvoorbeeld beter inspelen op de behoeften van je klanten. Je kunt gepersonaliseerde ervaringen bieden, waardoor je klanten meer betrokken raken en de retentie vergroot wordt. Daarnaast kun je je beschikbare budget en tools beter inzetten op de meest rendabele klantensegmenten. Als laatste kun je met segmentatie ervoor zorgen dat je marketingstrategieën fatsoenlijk getest kunnen worden en kun je deze strategieën verfijnen door de reacties binnen een segment te meten. Concreet gesteld zou je kunnen zeggen dat segmentatie positieve effecten heeft als:
- een efficiëntere communicatie
- meer leads van hogere kwaliteit
- verhogen van het aantal verkopen
- verbeteren van de bestelwaarden
- verhoging van de klantwaarde op lange termijn
Potentiële nadelen van segmentering
Wanneer je je bezighoudt met marktsegmentatie, dan brengt dit voordelen met zich mee, maar ook een aantal nadelen. Het grootste nadeel is dat het targeten van specifieke segmenten hogere budgets met zich mee kan brengen. Bovendien loop je kans dat je potentiële klanten over het hoofd ziet door specifieke klantsegmenten aan te spreken. Online segmentatie en targeting is eveneens een complex proces, waarbij analyses en onderzoeken nodig zijn. Ook het meten van de successen van segmentatie is lastig. Als laatste kan segmentering leiden tot stereotypering, wat weer kan leiden tot een negatieve perceptie van een merk.
Zo pas je segmentatie toe
Met deze handige tips pas je zelf segmentatie eenvoudigweg toe:
- Bepaal je markt
- Marktsegmentatie
- Begrijp je markt
- Maak je unieke klantsegmenten
- Test met deze segmenten jouw strategieën
- Evalueer de prestaties van je marketingstrategieën
- Verbeter zowel criteria voor je segmentatie als je marketingstrategieën