Terug naar overzicht

Wat is GRP

Gross Rating Point (GRP) is een term die vaak opduikt in de wereld van marketing en reclame, maar wat betekent de term nu eigenlijk? GRP is een meeteenheid die helpt om de impact van een Google-advertentiecampagne te beoordelen. Het geeft inzicht in hoe vaak een advertentie is gezien en door hoeveel verschillende mensen binnen een specifieke doelgroep. Dit maakt het een onmisbaar instrument voor adverteerders en marketeers die de effectiviteit van hun campagnes willen analyseren en optimaliseren. In deze blog gaan we dieper in op de GRP-betekenis en wat de waarde van deze term nu eigenlijk is.

Wat is GRP?

Wat is nu een GRP? GRP staat voor Gross Rating Point. Het is een methode binnen de reclamewereld en marketing om de impact van een advertentie of volledige campagne te meten. Je vindt er het aantal impressies in terug, maar ook wordt de omvang van de doelgroep bepaald. Hierna wordt er een uitkomst gegenereerd van hoe groot het bereik van de advertentie of campagne was. Dit getal kan boven de 100 uitkomen. Dit is de formule om het Gross Rating Point te berekenen:

  • GRP percentage = 100 * impressies / bepaalde doelgroep
  • GRP percentage = 100 * bereik percentage x gemiddelde hoeveelheid

Verschil GRP met PRP

De Persuasion Rating Point is ontstaan, omdat het medialandschap door het groot aantal televisiezenders en internetkanalen flink versnipperd is geraakt. De PRP geeft meer de overtuigingskracht van een boodschap aan. Hierbij wordt er niet alleen gekeken naar objectieve cijfers, maar ook naar de impact van een boodschap. Er wordt dus nadrukkelijk gekeken naar de mate waarin de advertentie in staat is om het gedrag of de houding van de doelgroep te beïnvloeden. PRP moet dus ook niet verward worden met PHP, een afkorting die betrekking heeft op een bestand in WordPress.

Hoe bereken je kosten per Gross Rating Point?

De kosten per GRP (Gross Rating Point) is een belangrijke metriek in de wereld van marketing en reclame. Het helpt adverteerders om de efficiëntie van hun uitgaven te beoordelen en te vergelijken met andere campagnes of mediakanalen. Om de kosten per GRP te berekenen, gebruik je de volgende formule:

  • Kosten per GRP= Totale kosten van de campagne/Totale aantal GRP’s

Stel dat een adverteerder €50.000 heeft uitgegeven aan een campagne en dat de campagne 200 GRP's heeft opgeleverd. De berekening zou er als volgt uitzien: 50.000/200 = €250. Dit betekent dat de adverteerder €250 heeft uitgegeven voor elke GRP die is bereikt met de campagne.

GRP is hoger dan 100

Wanneer het bereik van je campagne groter is dan de doelgroep dan zal het GRP groter zijn dan 100. Wat houdt dit nu in? Het kan zijn personen buiten je doelgroep de advertenties hebben gezien. Het kan echter ook zo zijn dat mensen binnen je beoogde doelgroep de advertentie meerdere keren hebben gezien.

GRP vergelijken

Je wilt natuurlijk zogenaamde waste vermijden met je advertenties. Gegevens over het bereik en frequentie helpen je om mensen uit je doelgroep te bereiken. Weet je meer over een GRP, dan weet je hoe vaak je iets moet herhalen om een persoon uit je doelgroep te bereiken, voordat hij het product herkent of tot de gewenste actie overgaat. Wat jouw ideale contactfrequentie is, is afhankelijk van jouw bedrijf of campagne en met de frequentie optie kun je dit dus bepalen.