Wat is Evergreen content
Wat is het precies?
De term 'Evergreen' verwijst naar bomen en planten die het hele jaar door groen blad behouden. In het domein van contentmarketing en zoekmachineoptimalisatie betekent evergreen content dat artikelen actueel blijven, zelfs na verloop van tijd sinds publicatie. In feite is het tijdloze inhoud op je website.
Tijdloze artikelen bieden verschillende voordelen voor je website. Hier zijn er een paar:
- Ze kunnen zorgen voor een constante stroom van bezoekers via zoekresultaten.
- Omdat het onderwerp relevant blijft, kunnen tijdloze artikelen op de lange termijn meer bezoekers aantrekken dan artikelen die tijdsgebonden zijn.
- Evergreen content biedt meestal basisinformatie over het onderwerp van je website, waardoor je vanuit veel andere artikelen naar deze content kunt linken.
- Omdat er door de jaren heen weinig aanpassingen nodig zijn, bespaar je tijd nadat je het artikel hebt geschreven. (Tip: het is echter altijd goed om af en toe een update uit te voeren.)
Hoe maak je evergreen content?
Zoek relevante onderwerpen en zoekwoorden
Je moet dus onderwerpen vinden die tijdloos zijn en waarvoor je tijdloze artikelen kunt schrijven. Ongeacht je markt, er zijn altijd wel zulke onderwerpen te vinden. Het is echter handig om te weten waar veel naar gezocht wordt. Dit kun je gratis doen met behulp van de Google Zoekwoordplanner. Hiervoor heb je een AdWords-account nodig, maar je hoeft niet daadwerkelijk te adverteren.
Stel, je verkoopt marmeren vloeren, dan kun je bijvoorbeeld een artikel schrijven over hoe je een marmeren vloer kunt schoonmaken. Dit is een veelgezochte term op Google en het artikel is eenvoudig tijdloos te maken.
Door de Google Zoekwoordplanner te gebruiken, krijg je ook andere suggesties te zien. Zo kom je onder andere onderwerpen tegen als 'dof marmer glanzend maken' en 'vlekken in marmer verwijderen'. Dit zijn allemaal onderwerpen waar tijd geen rol speelt en die altijd relevant blijven.
Misschien vraag je je af wat voor soort artikelen je kunt maken die als evergreen content kunnen dienen. In principe alles wat tijdloos is natuurlijk, maar vaak zijn het dit soort typen artikelen:
- Handleidingen: Dit kan van alles zijn en biedt vaak een stapsgewijze uitleg over een specifiek onderwerp. Denk aan hoe je een kast kunt bouwen van steigerhout, hoe je een marmeren vloer schoonmaakt, enzovoort.
- 'Wat is' artikelen: Veel vakgebieden hebben hun eigen jargon. Voor mensen buiten de branche is het vaak verwarrend, dus uitleg over de betekenis van bepaalde termen is handig.
- Advies en tips: Ongeacht waar je website over gaat, advies en tips worden altijd gewaardeerd. Als je bijvoorbeeld een blog hebt over voeding, kun je advies en tips geven over hoe je voedselverspilling kunt minimaliseren.
Geen data gebruiken
Evergreen content hoort, afgezien van hooguit de publicatiedatum of laatste update, geen specifieke data te bevatten. Het is dus niet verstandig om bijvoorbeeld een artikel te schrijven over hoe je voedselverspilling kunt verminderen in een specifiek jaar. Het volgende jaar lijkt het artikel al verouderd, terwijl dat niet noodzakelijkerwijs het geval hoeft te zijn. Hierdoor kan een zoeker eerder geneigd zijn om een ander, actueler artikel aan te klikken. Het is dus belangrijk hierop te letten.
Natuurlijk kun je wel historische gegevens in je artikel verwerken, dat is geen enkel probleem. Als je bijvoorbeeld een bepaalde gebeurtenis uit het verleden wilt benoemen, blijft dat door de jaren heen nog steeds relevant.
Echter, als je termen als 'eerder dit jaar' gebruikt, zal dit volgend jaar verouderd zijn en maak je jouw content dus niet tijdloos.
Up-to-date houden
Af en toe heeft zelfs tijdloze evergreen content een update nodig. Blijf daarom regelmatig je artikelen controleren en voeg indien nodig nieuwe relevante informatie toe. Nieuwe ontwikkelingen kunnen altijd plaatsvinden, waardoor het nodig kan zijn om je content aan te passen.
Bovendien kunnen uitgaande links naar websites die niet langer bestaan of naar verwijderde artikelen leiden, de gebruikerservaring negatief beïnvloeden. Door regelmatig te controleren kun je deze links aanpassen of verwijderen.
Zelfs bij onderwerpen zoals het schoonmaken van een marmeren vloer, dat eerder als voorbeeld werd genoemd, kunnen aanbevolen schoonmaakproducten niet meer op de markt zijn. In dat geval kun je nieuwe alternatieven toevoegen aan je artikel.
Google en andere zoekmachines waarderen recente informatie, dus het updaten van je content kan helpen om aan te tonen dat je artikel relevant blijft en dat alle informatie up-to-date is.
Je bezoekers zullen het ook waarderen als je evergreen content up-to-date is, wat je geloofwaardigheid als autoriteit op je vakgebied versterkt. Daarom is het aan te raden vandaag nog te beginnen met het schrijven van evergreen content.