Wat is AMP
AMP staat voor Accelerated Mobile Pages, oftewel versnelde mobiele pagina’s. Google heeft het AMP systeem bedacht om de laadsnelheid van websites voor mobiele gebruikers te verbeteren. AMP maakt vereenvoudigde versies van webpagina’s. Hierbij worden complexe scripts, overbodige informatie en grote afbeeldingen verwijderd. Het resulteert in snellere laadtijden, wat de gebruikerservaring verbetert. Accelerated Mobile Pages kunnen handig zijn als SEO-tool om een betere positie in de Google zoekresultaten te verkrijgen.
Open source model
Het voordeel van AMP is dat het een open source model is. Dat wil zeggen dat de broncode openbaar is en voor iedereen toegankelijk is om te gebruiken. Het is ook mogelijk om de broncode zelf aan te passen. Dit geeft de gebruiker van Accelerated Mobile Pages de vrijheid om het systeem naar eigen behoeften aan te passen voor een specifieke webpagina. SEO specialisten kunnen hier een voordeel uit halen, door webpagina’s te optimaliseren met behulp van een persoonlijk aangepaste AMP broncode. De kans is dan groter dat een webpagina sneller en hoger in Google zal ranken.
Het implementeren van AMP
Voor WordPress gebruikers is het relatief eenvoudig om Accelerated Mobile Pages te implementeren op jouw website. Er zijn namelijk verschillende AMP plug-ins die automatisch aangepaste versies van jouw webpagina’s maakt. Vervolgens worden deze pagina’s geoptimaliseerd voor mobiel gebruik met de hoogst haalbare laadsnelheid. Andere CMS-platformen kunnen ook gebruik maken van Accelerated Mobile Pages door middel van extensies. Mocht je geen gebruik maken van een CMS-platform zoals WordPress, dan zul je de HTML van jouw website handmatig AMP-compatible moeten maken. Dit vereist echter voldoende kennis van HTML code.
SEO voordelen met AMP
Google hanteert bepaalde richtlijnen voor SEO en bepaalt zo welke pagina’s hoger ranken in de zoekresultaten. Een van deze richtlijnen betreft de laadsnelheid van pagina’s en optimalisatie voor mobiel gebruik. Aangezien de meeste mensen hun mobiele telefoon gebruiken om te internetten, gebruikt Google ‘Mobile-first indexing’. De zoekmachine kijkt hierbij eerst naar de mobiele versie van webpagina’s, in plaats van de desktop versie. Gebruikersvriendelijkheid staat hierbij centraal. Door AMP toe te passen op jouw webpagina’s, verbeter je de laadsnelheid voor mobiele gebruikers. In combinatie met goede content en een geoptimaliseerd mobiel ontwerp, kun je veel SEO voordelen uit Accelerated Mobile Pages halen.