085 130 0595
info@web-wings.nl
Terug naar overzicht

Facebook marketing tips en tricks

Door Facebook marketing toe te passen kun je jouw bedrijf een flinke boost geven. Maar dan moet je het uiteraard wel goed doen! In deze blog vind je een aantal goede Facebook marketing tips die jou kunnen helpen om je professionele doelen te bereiken.

Post strategisch en consistent

In de statistieken van je Facebook pagina kun je precies zien op welke dagen en tijdstippen jouw doelgroep het vaakst online is. Op basis van deze kennis kun je natuurlijk gaan bepalen wanneer jij je Facebook berichten gaat plaatsen. Het is niet alleen belangrijk dat je je berichten strategisch plaatst, maar je moet ze ook met enige regelmaat plaatsen!

Het maakt hierbij niet heel veel uit hoe vaak je iets posts. Als jouw doelgroep of fans er maar van op aan kunnen dat er regelmatig iets interessants op jouw pagina verschijnt. Ga niet posten om maar iets te posten. Dan kun je je fans namelijk ook weer kwijtraken. Een van de belangrijkste marketing tips als het gaat om Facebook is dan ook: kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit!

Heb je besloten om 3 keer in de week iets te plaatsen? Dan hoef je niet per se drie keer in de week tijd vrij te maken. Wij raden je juist aan om vooruit te werken. Op Facebook heb je namelijk de mogelijkheid om je berichten in te plannen. Zo kun je bijvoorbeeld een dag in de maand besteden aan je Facebook marketing door gelijk alle berichten voor die maand te maken en in te plannen. Zo heb je in de rest van de maand tijd om je te focussen op de leukere en belangrijkere zaken binnen jouw onderneming.

Plaats verschillende soorten content

Iedereen consumeert content op een andere manier. De een kijkt liever een video en de ander leest liever een stukje persoonlijke tekst. Het is daarom belangrijk dat je voldoende variantie aanbrengt in de content die jij op Facebook plaatst. De ene keer plaats je een inspirerende quote, de andere keer een mooie foto en weer een andere keer een poll. Ook kun je bijvoorbeeld een waardevolle tip delen, een ‘like en win’ actie houden, een persoonlijk verhaal vertellen of ‘behind the scenes’ foto’s plaatsen. Door verschillende soorten content te posten, blijft jouw pagina interessant voor je hele doelgroep.

Maak afbeeldingen en collages in Canva

Misschien denk je wel: “Leuk, al die Facebook marketing tips, maar hoe creëer ik dan zo’n mooie visual (met tekst) die de aandacht van mijn publiek trekt? Als je niet zo creatief bent aangelegd, lijkt het misschien heel ingewikkeld om een mooie afbeelding te maken. Maar, wees gerust. Met behulp van de handige website Canva kan iedereen mooie visuals creëren.

Hoe doe je dit? Je gaat naar Canva.com en kiest de categorie “Facebook-berichten”. Vervolgens kun je uit de verschillende templates een afbeelding kiezen die jouw aandacht trekt en past bij jouw doelgroep. Je hebt nu de basis van jouw Facebook-bericht. Deze kun je vervolgens helemaal naar eigen wens aanpassen. Zo kun je kleuren veranderen en elementen of een video toevoegen. Voeg tot slot nog een korte tekst toe en jouw bericht is klaar om ingepland te worden!

Met kort bedoelen we dat de tekst niet meer dan 20 procent van je afbeelding mag bedragen! Een afbeelding hoort vooral visueel te zijn en niet vol te staan met tekst. Zo vindt ook Facebook. Als je afbeelding namelijk voor meer dan 20 procent uit tekst bestaat, krijg je niet meer de optie om je bericht te ‘boosten’.

Vraag in je berichten om een tag, like, reactie of share

Als je graag meer interactie wilt creëren of meer volgers wilt trekken, dan kunnen tags, likes, shares en reacties op je berichten hierbij helpen. Maar hoe krijg je deze dan? Simpelweg door het in je bericht te vragen. Vaak zijn je vrienden of volgers op Facebook wel bereid om je bericht te delen of even een reactie of like te plaatsen, maar denken ze er niet altijd aan. Het is daarom slim om ze hier af en toe op te attenderen.

Neem regelmatig je Facebook statistieken door

In je Facebook statistieken kun je nuttige informatie vinden waarmee jij je Facebook pagina kunt optimaliseren. Zo vind je er niet alleen op welke tijdstippen jouw volgers online zijn, maar ook welke berichten van jouw pagina het beste presteren. Door je statistieken regelmatig te bekijken, kun je uitvinden wat er wel en wat er juist niet werkt voor jouw pagina.

Laatste tips met betrekking tot marketing en Facebook

Inmiddels ben je op de hoogte van de belangrijkste tips voor Facebook marketing en kun je aan de slag om jouw pagina zo goed mogelijk uit te breiden en te optimaliseren. Tot slot onze allerlaatste Facebook marketing tips:

  1. Doe voldoende onderzoek naar jouw doelgroep en pas jouw berichten aan op deze doelgroep;
  2. Voer een herkenbare huisstijl door in al jouw berichten;
  3. Zorg voor voldoende interactie met je volgers. Reageer dus regelmatig op de reacties die jij krijgt op jouw berichten.

Wil jij graag nog meer tips ontvangen voor Facebook marketing? Of besteed je het werk liever uit? Neem dan contact op met een van onze ervaren marketeers. Wij staan klaar om jou en jouw bedrijf verder te helpen! Je kunt bij ons ook terecht voor andere soorten social media marketing, en natuurlijk ook voor onze specialisaties SEO, SEA en webdesign.

Over de auteur

Jasper Voorn

Mijn naam is Jasper Voorn, eigenaar en oprichter van Web Wings. Ondernemen zit al van jongs af aan in mijn bloed. In 2011, op 17-jarige leeftijd, begon ik al met mijn eerste bedrijfje TiTaTosti. Hiermee verkocht ik elk…

Meer lezen...

Recent nieuws

20 maart 2025

Wat is het verschil tussen JPG, PNG en GIF?

7 maart 2025

Impact van persoonlijk beeldmateriaal op je website en marketinguitingen

5 maart 2025

Kleuren en de psychologie hierachter

28 februari 2025

Hoe koppel je je mail via IMAP op een MAC?

1 februari 2025

Het effect van social media op je SEO

arrow-right