085 130 0595
info@web-wings.nl
Terug naar overzicht

Bekende logo’s met een verborgen betekenis

Een sterk logo is het hart van je huisstijl. Waar een bedrijfsnaam of zelfs de diensten soms diep wegzakken in het geheugen, blijft een goed logo vaak heel lang hangen. Daarom investeren merken over de hele wereld in creatieve ontwerpen die niet alleen opvallen, maar ook nog eens herkenning oproepen. Een populaire manier om dat te bereiken? Een verborgen betekenis verwerken in het design. In dit artikel laten we je 8 iconische logo’s zien die méér vertellen dan je op het eerste gezicht zou denken. Herken jij de verborgen boodschap?

1.     Amazon

amazon logo

Amazon is misschien wel ’s wereld grootste e-commerce bedrijf. Alleen al om die reden zijn veel mensen bekend met het logo. Maar er is meer dan alleen een typografisch logo. Zo bevat het logo diverse elementen die een verborgen betekenis communiceren. De pijl lijkt op een lachend gezicht, maar heeft een andere betekenis erachter. Het is een weergave van het brede assortiment artikelen dat Amazon verkoopt, van A tot Z.

2.     FedEx

logo fed ex

Het logo van FedEx is het ’s werelds bekendste logo met een verborgen betekenis. Sterker nog, het heeft zelfs diverse prijzen gewonnen. Het logo ziet er eenvoudig uit en het is moeilijk te zien wat erin verborgen kan zijn. Maar als je goed kijkt naar de ruimte tussen de 'E' en 'X' in de oranje letters Ex, dan zie je een pijl die naar voren wijst. Deze pijl betekent vooruit bewegen naar de toekomst.

3.     Tour de France

tour de france logo

In het logo van de Tour de France is een heel creatieve verborgen betekenis te zien, namelijk een wielrenner. De wielrenner staat op de pedalen van een fiets, waarbij de wielen worden gevormd door de letters "O". De laatste "O" is geel gekleurd, dezelfde kleur als de trui die aan de winnaar van het evenement wordt gegeven.

4.     Unilever

logo unilever

Unilever is het enige Nederlandse bedrijf in deze lijst. Unilever produceert letterlijk duizenden verschillende producten. De letter ”U” bestaat uit symbolen die al deze producten vertegenwoordigen en wat ze betekenen voor hun consumenten. Het hartje is een symbool van liefde, zorg en gezondheid. Het symboliseert onze toewijding om mensen te helpen elke dag kleine handelingen te verrichten om hun gezondheid en welzijn te verbeteren.

5.     Hyundai

hyundai logo

Het logo van Hyundai is niet zomaar een simpele “H”. Natuurlijk staat de H voor de beginletter van het woord Hyundai. Maar de H symboliseert ook twee mensen die elkaar de hand schudden: de klant en Hyundai. De handdruk is een bewijs van wederzijds vertrouwen en tevredenheid tussen bedrijf en consument. Het ovaal rondom de twee mensen symboliseert Hyundai ’s aanwezigheid overal ter wereld.

6.     Picasa

logo picasa

Picasa is overgenomen door Google Photos, maar had wel een bijzonder creatief logo wat je je waarschijnlijk nog wel herinnert. Het kleurrijke logo leek op het eerste gezicht op de sluiter van een fotocamera. Maar dit is niet wat het moest voorstellen, want het moest juist een huis voorstellen. De betekenis erachter: Picasa is het thuis voor al je foto's. In het Spaanse betekent: “Casa” thuis en “Pic” staat voor foto.

7.     Adidas

logo adidas

Adidas is een afgeleide uit de naam van de oprichter Adolf Dassler. Het logo van Adidas is de afgelopen decennia regelmatig aan verandering onderhevig geweest, maar de drie kenmerkende strepen zijn altijd behouden. Van deze strepen wordt gezegd dat ze een berg voorstellen die symbool staat voor de uitdagingen die atleten moeten overwinnen.

8.     Toblerone

toblerone logo

In het logo van Zwitserse chocolademerk Toblerone is een verborgen beer te zien. Deze beer staat met zijn poten tegen een berg aan. Er is niet zomaar voor deze elementen gekozen. Toblerone kent haar oorsprong namelijk in “de stad van de beren” Bern. Ook de berg draagt bij aan de identiteit, het is namelijk de bekendste berg van Zwitserland: de Matterhorn. En over de vorm van de verpakking nog maar te zwijgen…

Wat jij kunt leren van logo’s met een verborgen betekenis

De voorbeelden laten zien dat een logo met verborgen betekenis veel meer is dan alleen een mooi plaatje. Het vertelt een verhaal, wekt nieuwsgierigheid op en versterkt daarbij de merkidentiteit. Of het nu subtiel is, zoals de pijl in het FedEx-logo, of symbolisch zoals de beer in de bergtop van Toblerone, dit soort details maken dat een merk blijft hangen in het geheugen van de consument. Denk je na over je eigen huisstijl of een rebranding? Overweeg dan hoe je met slimme vormen en symboliek jouw merkverhaal nog sterker kunt maken.

Klaar om jouw merk sterker te maken?

Bij Web Wings helpen we bedrijven dagelijks om een huisstijl en logo te ontwikkelen die niet alleen mooi is, maar ook nog eens strategisch werken voor herkenning en groei. Wil jij een logo dat jouw verhaal vertelt en ook echt impact maakt? Neem dan contact met ons op en ontdek hoe wij jouw merk de concurrentie voorbij laten vliegen.

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door JM Promotions.

Over de auteur

Laurens van Egmond

Hey! Ik ben Laurens van Egmond. Na het afronden van mijn traineeship, werk ik nu vooral aan design en webdesign binnen Web Wings. Na mijn afstuderen aan communicatie en multimediadesign ben ik eerst aan de slag gegaan als…

Meer lezen...

Recent nieuws

3 oktober 2025

10 creatieve social media campagnes

1 oktober 2025

Wat is retargeting? Lees het hier

22 september 2025

SEO-vriendelijke landingspagina maken: tips en tricks

19 september 2025

Logo veranderingen van 7 bekende bedrijven

18 september 2025

Zo maak je een overzichtelijke contentkalender

arrow-right