Tips voor het maken van een contentkalender
Content is onmisbaar in de wereld van digitale marketing. Een goede contentkalender is het geheime wapen van marketeers en ondernemers om hun contentstrategie te plannen, beheren en optimaliseren. In deze blog gaan we je uitleggen wat een contentkalender is, welke onderdelen hierin terug komen en geven we je een aantal tips. Lees snel verder om te ontdekken hoe je een goede contentkalender moet maken.
Wat is een contentkalender?
Een contentkalender is een planning van de content die je gaat maken en delen. In deze planning vermeld je wat voor soort content er gemaakt moet worden, voor welke doelgroep en op welk kanaal de content wordt geplaatst. De contentkalender is een goede basis voor een effectieve contentstrategie. De volgende elementen moeten zeker terugkomen in je kalender:
- Het type content
- De inhoud van de content
- De datum wanneer de content gepubliceerd moet worden
- De auteur van de content
- De kanalen waarop de content gedeeld moet worden
- Het doel van de content
- De doelgroep waarop de content gericht moet worden
- De zoekwoorden die gebruikt moeten worden.
Ook zijn er een aantal onderdelen die je afhankelijk van je doelen, nog kunt toevoegen aan de kalender:
- Het thema of onderwerp waar de content onder valt
- De call-to-action die gebruikt moet worden
- De URL’s waar de content naartoe moet linken
- De visuals die gebruikt moeten worden
- Hoeveel budget er besteed mag worden aan de content.
Contentkalender tools
De onderdelen die we hierboven hebben benoemd moet je wel overzichtelijk kunnen verwerken. Om dit te doen zijn er verschillende tools waarvan je gebruik kunt maken. Als eerste kun je gebruik maken van contentkalender.nl. Dit is een betaalde tool die alles biedt wat je nodig hebt om een goede kalender op te zetten. Ook biedt dit platform een gratis versie voor één persoon tot 200 communicaties, dus als je alleen werkt is dit zeker voldoende.
Een andere manier om eenvoudig een contentkalender te maken is via een template voor Excel of Google Spreadsheets. Dit is een gratis optie, die je helemaal zelf kunt inrichten. Alleen heb je via een Spreadsheet niet de mogelijkheid om reminders te ontvangen voor bepaalde onderdelen.
Tip 1: Plan vooraf bekende evenementen
In je contentplanning ben je vaak afhankelijk van actualiteiten, maar er zijn een aantal dingen die je al vooruit kunt plannen. Feestdagen en grote evenementen zijn namelijk al lang van tevoren bekend. Maar deze zijn natuurlijk niet voor ieder bedrijf of merk van belang. In je contentkalender plan je de evenementen waar jij op in wil spelen met content. Dit geeft je de mogelijkheid om de marketingactiviteit op tijd voor te bereiden.
Tip 2: Houd rekening met het budget
Het ene contenttype is duurder dan het ander. Een bedrijfsvideo zal namelijk een grotere investering zijn dan een blogpost. Ook kost het adverteren van content meer geld dan het organisch posten van content. Tegelijkertijd bereik je met een video of een advertentie misschien wel meer dan met een organische post. Er zal dus van tevoren een duidelijk budget opgesteld moeten worden aan de hand van de doelen die je voor ogen hebt. Het is belangrijk om rekening te houden met het budget en per contentsoort en kanaal af te wegen of het de investering waard is.
Tip 3: Stem de frequentie van content goed af
Iedere doelgroep is anders, en daarom is het belangrijk om de frequentie van content posten hierop af te stemmen. Hoe vaak verwacht jouw doelgroep iets van jou te zien? Eén bericht per maand is misschien wat weinig, maar vijf berichten per dag is weer te veel. Maar naast de doelgroep, moet je ook rekening houden met de tijd die er is om content te maken. Als je doelgroep 1 bericht per week verwacht, moet het marketingteam daar ook tijd voor hebben. Het is belangrijk om hier een goede balans in te vinden, als je de contentkalender gaat maken.
Tip 4: Neem alle teamleden mee in de kalender
Deze tip is voor de bedrijven die werken met een marketingteam. Voor de planning is het namelijk belangrijk wie welke taak uitvoert. Ieder teamlid krijgt een rol binnen de planning:
- Projectmanager: Deze persoon behoudt het overzicht van de planning.
- Schrijver: Deze persoon maakt de content en verwerkt hierin de doelen die de projectmanager heeft opgesteld.
- Corrector: Dit lid van het team leest en corrigeert de content die de schrijver heeft gemaakt.
- Designer: Deze persoon zorgt voor de visuele onderdelen die gemaakt moeten worden.
- Sociale media manager: Dit lid van het team zorgt voor het verspreiden van de gemaakte content op de juiste kanalen.
Binnen de verdeling is het belangrijk dat er één persoon de regie heeft over de planning. Deze houdt ook rekening met de deadlines, en zorgt dat ieder lid van het team hiervan op de hoogte is.
Tip 5: Blijf flexibel
Bij tip 1 gaven we aan dat er een aantal evenementen zijn die je al ver vooruit kunt plannen. Maar er gebeuren vaak dingen waar je geen rekening mee hebt kunnen houden. Houd dus ruimte in je planning voor eventuele gebeurtenissen of trends waar je op in wilt spelen. Om flexibel te blijven is het van groot belang om het nieuws en trends in je branche nauwkeurig in de gaten te houden. Het zou zonde zijn als er kansen komen die je vervolgens laat liggen, omdat het niet in je planning past.
Daarbij is het belangrijk dat je niet alles tot in detail vastlegt, zo is er namelijk nog ruimte voor verandering. Zorg dat je de planning voor de komende week in detail hebt uitgewerkt. De rest van de planning kan in grote lijnen worden opgezet. Zo is er geen tijd verspilt als je later iets aan wilt passen of verplaatsen.
Werkt jouw bedrijf nog niet zoveel met contentmarketing of inbound marketing? Dan vertellen we je in deze blog waarom contentmarketing zo belangrijk is en in deze blog meer over inbound marketing.