AIDA-model inzetten voor meer conversies

Wanneer je een website hebt, wil je dat jouw bezoeker een actie gaat ondernemen. Of dit nu het bestellen van een product is of contact opnemen. Jij haalt de waarde uit nieuwe klanten. Om dit te kunnen bereiken, zijn er allerlei manieren, modellen en strategieën die je daarbij kunnen helpen. Een goed voorbeeld hiervan is het AIDA-model. Wat kun je hiermee en waarom gebruiken zo veel ondernemers het? Lees verder en ontdek waarom ook jij hier gebruik van moet maken!
Wat is het AIDA-model?
Het AIDA-model is een model dat je helpt om jouw doelgroep aan te zetten tot een actie.
Het model bestaat uit vier onderdelen: attention, interest, desire en action. Doorloop je de fases goed? Dan zul je dat merken aan je conversieratio. We geven voor iedere fase uit het AIDA-model uitleg over hoe jij dit kan toepassen in de praktijk.
1) Attention - aandacht
De eerste stap in het model is attention. Het is belangrijk dat je de doelgroep begrijpt. In deze fase trek je juist de doelgroep aan. De boodschap wordt voor het eerst getoond aan de doelgroep. Het moet de doelgroep aanspreken, aandacht trekken of nieuwsgierig maken. Wanneer je de aandacht hebt, kun je pas beginnen aan het traject om waarde te behalen uit jouw bezoekers. Je zult dus de psychologie achter marketing en je doelgroep goed moeten kennen.
Vragen die je kunt stellen in de attention-fase:
- Welke boodschap of invalshoek trekt direct de aandacht van mijn doelgroep?
- Hoe zorg ik ervoor dat mijn eerste indruk direct opvalt tussen concurrerende content?
- Wat ziet of hoort de doelgroep als allereerste is de stopkracht groot genoeg?
2) Interest - interesse
De tweede stap in het model is interest, oftewel interesse. In deze fase wek je de interesse van je doelgroep. Het moet iets zijn waar de lezer zichzelf in kan herkennen. Als de lezer of bezoeker zich hierin herkent, zal dit zorgen voor oprechte interesse. Je zou in deze fase ook je USP's (unique selling points) kunnen inzetten. Zo laat je zien waardoor je onderscheidend bent ten opzichte van jouw concurrent.
Vragen die je kunt stellen in de interest-fase:
- Herkent de doelgroep zichzelf in mijn tekst, probleemstelling of voorbeeld?
- Laat ik duidelijk zien waarom dit onderwerp voor relevant is voor hen?
- Wat maakt het zo interessant dat iemand verder wil lezen of klikken?

3) Desire - drang
We komen nu in de derde stap in het model; de desire fase. Je hebt de interesse gewekt en nu wil je deze mensen vasthouden. Je gaat een behoefte creëren. Met andere woorden, je wil dat mensen ergens naar gaan verlangen. In deze fase ga je bedenken hoe je de behoefte ontwikkelt bij de lezer. Je kunt iets aanbieden wat ze gaan leren, wat de voordelen zijn van het product of reviews plaatsen over hoe gaaf of fijn consumenten jouw product vinden.
Vragen die je kunt stellen in de desire-fase:
- Welke behoefte of emotie wil ik hier versterken?
- Welke voordelen, resultaten of bewijzen kan ik tonen die verlangen opwekken?
- Wat maakt dit een beter of waardevoller dan een alternatief van de concurrent?
4) Action - actie
De laatste stap van het model is Action. Actie betekent dat je de bezoeker aan gaat zetten tot het kopen van jouw product of dienst. Dat doe je door een duidelijke call-to-action te formuleren. Zo kun je een button toevoegen met 'Koop nu' of ‘Vraag direct een offerte aan’. Actie is een belangrijk stap voor het succes van je bedrijf, bekijk daarom goed of alles functioneert. Door urgentie te creëren zul je merken dat de lezer écht overgaat op koop.
Vragen die je kunt stellen in de action-fase:
- Welke specifieke actie wil ik dat de bezoeker neemt? Kies er één.
- Is mijn call-to-action duidelijk genoeg en logisch als volgende stap?
- Kan ik enige twijfels wegnemen bij de bezoeker?
Het AIDA model succesvol inzetten
Nu weet je hoe het AIDA model in elkaar steekt, kun je dit model toepassen binnen jouw bedrijf. Wij gebruiken het veelvuldig voor adverteren op social media. Zo hebben wij al diverse advertentiestrategieën opgesteld, waarbij wij een hoog conversieratio hebben. Denk hierbij aan extra verkopen of het succesvol invullen van vacatures via social media. Benieuwd hoe wij de interesse wekken bij de doelgroep van jouw bedrijf? Neem contact op met een van onze specialisten en ervaar zelf het verschil!
Veelgestelde vragen over het AIDA-model
Het AIDA-model is een klassiek marketingmodel dat beschrijft hoe je iemand stap voor stap van aandacht naar een actie (bijvoorbeeld een aankoop) leidt.
AIDA staat voor Attention, Interest, Desire en Action: eerst aandacht trekken, dan interesse wekken, verlangen opbouwen en uiteindelijk aanzetten tot actie.
Begin met een opvallende kop (Attention), leg kort de relevantie uit (Interest), benadruk voordelen en emotionele triggers (Desire) en sluit af met een duidelijke call-to-action (Action).
Ja. De stappen van AIDA zijn nog steeds relevant, zolang je ze flexibel inzet en combineert met data, personalisatie en de volledige customer journey.
Je kunt AIDA toepassen in vrijwel alle kanalen: advertenties, landingspagina’s, e-mails, social posts, productpagina’s en zelfs scripts voor video of salesgesprekken.



