Terug naar overzicht

Wat is Rebranding

Rebranding, of herpositionering, is een strategie waarbij een bedrijf of merk besluit om zijn bestaande merkidentiteit te veranderen. Dit wordt meestal gedaan om een frisse uitstraling te creëren, zich beter aan te passen bij de huidige marketingomstandigheden, nieuwe doelgroepen aan te spreken of om een slecht imago te verbeteren. Rebranding kan op visueel niveau, dus het veranderen van de naam, het logo, de slogan of het productaanbod. Maar rebranding kan ook inhouden dat een bedrijf zijn kernwaarden, missie en visie herformuleert om beter overeen te komen met de huidige doelen en strategieën. Het kan een ingrijpende beslissing zijn en vereist zorgvuldige planning en uitvoering om ervoor te zorgen dat de nieuwe merkidentiteit effectief is en de gewenste resultaten oplevert.

Wat is het doel van rebranding?

Zoals we hierboven al kort hebben benoemd zijn er verschillende dolen wat een bedrijf kan hebben bij een herpositionering. Hieronder zullen we je en opsomming geven met veelvoorkomende doelen van rebranding:

  • Frisse uitstraling: Het creëren van een nieuwe merkidentiteit kan helpen om een verouderd of saai imago nieuw leven in te blazen. Dit kan nieuwe klanten aantrekken en oude klanten behouden.
  • Marktaanpassing: Rebranding kan nodig zijn om beter aan te sluiten bij veranderde marketingomstandigheden, trends of het gedrag van de doelgroep. Het stelt een bedrijf in staat om relevant te blijven.
  • Nieuwe doelgroepen aanspreken: Een veranderde merkidentiteit kan worden ontwikkeld om een nieuwe of bredere doelgroep aan te spreken.
  • Imagoverbetering: Als een merk te maken heeft met negatieve publiciteit, financiële problemen of juridische kwesties, kan herpositionering helpen bij het opbouwen van een positiever imago. Het kan ook helpen bij het vertrouwen van de klanten te herstellen.
  • Verandering in bedrijfsstrategie: Wanneer een bedrijf nieuwe producten of diensten aanbiedt, of zich anders gaat oriënteren kan een rebranding de nieuwe richting weerspiegelen.
  • Consistentie: Rebranding kan soms ook ingezet worden om een consistente uitstraling over alle marketing en communicatie uitingen te bereiken.

Rebranding voorbeelden

Veel bekende bedrijven hebben te maken gehad met een herpositionering van het merk, en dit zien we vaak terug aan het logo. We zullen hieronder een aantal voorbeelden laten zien van bekende logo’s die door de jaren heen heel wat veranderd zijn. Dit heeft namelijk allemaal te maken met de rebranding van een merk.

Shell

Subway

Lego

Chupa Chups

Vond je deze blog interessant? Dan hebben wij nog veel meer leuke pagina's voor je! Bekijk hier bijvoorbeeld de pagina over event marketing.