Terug naar overzicht

Wat is Organisch verkeer

Organisch verkeer is een belangrijke metric voor de zichtbaarheid en vindbaarheid van je website in zoekmachines. Het bestaat uit het aantal bezoekers dat na het intypen van een zoekopdracht, je website vinden in de zoekresultaten en doorklikken naar jouw website. Ze komen via de niet betaalde zoekresultaten op de website terecht, in tegenstelling tot advertenties zoals Google Ads.

Hoe werkt organisch verkeer?

Zoekmachines, zoals Google, werken met complexe algoritmes om te bepalen welke websites relevant zijn voor een specifieke zoekopdracht. Deze zoekmachines scannen het internet en beoordelen websites op kwaliteit, autoriteit en relevantie. Als jouw pagina goed aansluit bij de zoekintentie van een gebruiker, krijgt deze pagina een hogere positie in de zoekresultaten. Zodra je hoger in de zoekresultaten staat, is de kans ook groter dan iemand op jouw website klikt. Organisch verkeer is daarmee het resultaat van goede zoekmachineoptimalisatie (SEO) en kwalitatieve en relevante content voor je doelgroep.

Waarom is organisch verkeer belangrijk?

Organisch verkeer is belangrijk voor je website, maar waarom?

Kosteneffectief

Als eerste is het kosteneffectief. In tegenstelling tot betaalde advertenties op Google, betaal je bij organisch verkeer geen kosten per klik. Heb je een hoge positie in Google bereikt? Dan kan dit verkeer je langdurig nieuwe bezoekers opleveren, zonder dat je een advertentiebudget hebt moeten verhogen.

Gerichte bezoekers

Mensen die via organisch verkeer op je website terechtkomen, hebben meestal een concrete zoekintentie. Ze zijn dan ook vaak op zoek naar een oplossing, product of dienst. Hierdoor wordt de kans groter dat je klant of lead worden.

Betrouwbaarheid

Een website die organisch hoog in de zoekresultaten scoort, wordt door mensen sneller als betrouwbaar gezien dan een advertentie. Een hoge organische positie straalt daarom autoriteit en relevantie uit.

Duurzaamheid

Een goede positie in de organische zoekresultaten kan langdurig bezoekers blijven opleveren. Bij een advertentiecampagne op Google, stopt het zodra je budget op is. Bij organisch verkeer blijven nieuwe bezoekers binnenkomen, zolang je content relevant en goed geoptimaliseerd blijft. Dit maakt organisch verkeer een duurzame manier die op de lange termijn veel kan opleveren.

Hoe verhoog je organisch verkeer?

Nu is het duidelijk wat organisch verkeer is en waarom het belangrijk is, maar hoe verhoog je dit verkeer? Hier zijn een aantal belangrijke strategieën die toegepast kunnen worden:

1. Waardevolle en relevante content

De content op een pagina is een van de belangrijkste factoren voor organisch verkeer. Schrijf daarom blogs en landingspagina’s die antwoord geven op de vragen die spelen bij de doelgroep. Denk bij het schrijven van de content vanuit de zoekintentie van de doelgroep. Als je content goed aansluit op de zoekintentie van de doelgroep, is de kans hoger dat je pagina hoog scoort in Google.

2. Optimaliseer SEO

SEO bestaat uit een aantal onderdelen. Het technische gebied van SEO houdt in dat je website snel laadt en gebruiksvriendelijk is. Daarnaast is er binnen on-page SEO ook aandacht voor zoekwoordoptimalisatie. Dit betekent dat je relevante zoekwoorden op een goede manier verwerkt in je pagina’s. Ook is het belangrijk om na te denken over sterke titels, headers en meta beschrijvingen. Een website die zowel inhoudelijk als technisch sterk is, maakt meer kans op een hoge ranking in zoekmachines.

3. Gebruik van interne en externe links

Interne links zorgen ervoor dat zoekmachines de structuur van je website beter begrijpen. Ook vertel je ermee welke pagina’s op je website belangrijk zijn en welke relevant zijn. Hierdoor wordt de autoriteit en relevantie verhoogd, wat resulteert in een hogere ranking in de organische zoekresultaten. Externe links, ook wel backlinks genoemd, zijn verwijzingen van een externe website naar jouw website. Als je meer kwalitatieve backlinks heb, is de kans groter dat Google jouw website als betrouwbaar en als een autoriteit ziet. Ook hierdoor kan je website hoger scoren in de organische zoekresultaten en dit leidt tot meer organisch verkeer.

4. Optimaliseer de gebruikservaring

Een zoekmachine wil de gebruikers de beste ervaring bieden. Een website die traag of onduidelijk is, zal weer snel verlaten worden en dat heeft een negatieve invloed op je ranking. Zorg er daarom voor dat je website overzichtelijk is en snelle laadtijden heeft. Ook een mobielvriendelijke website is belangrijk, aangezien steeds meer mensen via hun telefoon op zoekmachines zitten.

5. Analyseren en optimaliseren

Het is belangrijk om je website continu te analyseren en optimaliseren om zoveel mogelijk organisch verkeer te krijgen. Het opbouwen hiervan kan een tijdje duren. Maak voor het analyseren gebruik van tools zoals Google Analytics en Google Search Console. Hiermee kun je meten welke pagina’s goed presteren en welke zoekwoorden je organisch verkeer opleveren. Door het analyseren van deze gegevens kom je erachter welke pagina’s goed zijn en welke nog geoptimaliseerd moeten worden.

Je kunt dus wel zeggen dan organisch verkeer één van de meest waardevolle vormen van websitebezoeken is. Het is kosteneffectief, betrouwbaar en duurzaam. Wel vereist het een sterke SEO-strategie in combinatie met een geoptimaliseerde gebruikservaring en relevante content.