Retargeting Facebook
Adverteert jouw bedrijf al op Facebook? Is het antwoord ‘Nee’ dan adviseren wij om hiermee toch te starten. Adverteren en retargeting op Facebook is heel belangrijk, want alleen al in Nederland zijn er ontelbare Facebook accounts die je kunt bereiken met de online marketing methode. Met een goede retargeting door middel van Facebook ads kun je ervoor zorgen dat je jouw doelgroep op dit platform beter bereikt. Twijfel je nog over het gebruik van retargeting op Facebook of wil je gewoonweg meer weten over Facebook retargeting? Lees dan zeker verder! Wij vertellen je in dit artikel meer over wat retargeting op Facebook precies inhoudt en hoe je dit kunt toepassen.
Wat is het verschil tussen retargeting op Facebook en gewone targeting?
Er een duidelijk verschil tussen targeting en retargeting op Facebook. Targeting houdt in dat je een doelgroep formuleert die mogelijk interesse heeft in de producten of diensten van jouw bedrijf. Van de gehele wereldpopulatie maak je dus een selectie van personen die meer kans hebben geïnteresseerd te zijn in jouw producten of diensten. Facebook maakt het bijvoorbeeld mogelijk om een doelgroep aan te maken voor je advertenties, waarbij je bijvoorbeeld kunt selecteren op onder andere leeftijd, interesses, en woonplaats. Verkoop je je producten lokaal, dan is het mogelijk handig alleen te focussen op die Facebook gebruikers die dicht bij jouw locatie wonen. Bij retargeting spreek je vooral de groep aan waarvan je al zeker weet dat ze interesse hebben, je hebt uit de data vernomen dat deze gebruikers interesse in jouw profiel, website of producten toonde.
Wat is retargeting op Facebook?
Om het wellicht nog iets duidelijker uit te leggen: met retargeting op Facebook probeer je nogmaals het publiek te bereiken dat al eerder interesse toonde in jouw producten of diensten. Zij hebben bijvoorbeeld via Facebook op jouw advertentie geklikt. Je focust op deze groep Facebook gebruikers omdat de kans dat deze doelgroep ook daadwerkelijk iets gaat kopen, aannemelijk is en omdat de advertentiekosten daardoor effectiever en efficiënter kunnen worden ingezet.
Door een conversiecode aan te maken op Facebook kun je zien welke mensen na een advertentie jouw website hebben bezocht en welke bezoekers vervolgens daadwerkelijk iets gekocht hebben. Voordat je aan retargeting gaat beginnen, is het belangrijk om bij de targeting meteen al jouw doelgroep af te bakenen. Alleen op deze manier zullen advertenties direct bij een groep terechtkomt die potentieel interesse heeft in jouw producten of diensten.
Wat zijn de voordelen van een retargeting campagne op Facebook
Een goede Facebook retargeting strategie is ontzettend belangrijk. Facebook biedt namelijk ontelbare mogelijkheden jouw bekendheid te vergroten. Je kunt het platform inzetten om het verkeer naar je site te verbeteren, meer betrokkenheid te creëren en uiteindelijk ook je verkoopcijfers een boost te geven. Facebook ads retargeting is bijvoorbeeld ook een goed hulpmiddel. Het biedt je bedrijf de mogelijkheid om op verschillende manieren en op verschillende gedeeltes van het social media platform advertenties te plaatsen. Dat kan bijvoorbeeld in de nieuws feed, maar ook in de sidebar. Adverteren op Facebook is relatief goedkoop, dus is geen reden om niet te werken aan goede marketing en retargeting campagne.
In een paar stappen Facebook retargeting instellen
Wil je aan de slag met Facebook retargeting? Dan moet je er allereerst voor zorgen dat je een Facebook advertentie account hebt. In het advertentie beheer is het mogelijk om een conversiecode, ook wel ‘pixel’ genoemd, aan te maken. Een tijdje geleden moest je specifieke pixels maken om de verschillende conversies te meten. Nu heb je echter de mogelijkheid om één conversiecode te maken waar je alle gegevens mee kunt meten.
Hoe maak je zo’n conversie code?
Een conversie code kun je aanmaken onder de tab hulpprogramma’s. Hier klik je eenvoudigweg op ‘pixels’. Hierna kun je een pixelcode kopiëren en toevoegen aan de voor jou relevante pagina’s. Voor een goede retargeting is het aan te raden om deze op alle pagina’s van je website te zetten.
Wanneer je de pixel hebt ingesteld, raden we je aan om even te wachten met vervolgstappen omdat er in deze stap data worden verzameld. Heb je voldoende data verzameld, dan kun je via je Facebook account een doelgroep maken voor mensen die via het platform jouw website hebben bezocht. Deze doelgroep probeer je vervolgens te bereiken met Facebook retargeting.
Facebook retargeting door professioneel marketingbedrijf
Retargeting met ads is een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van jouw bedrijf. Ben je daarom niet zo bekend met Facebook of met de Facebook advertenties dan adviseren wij om hiervoor een kundig marketingbureau in te schakelen. De specialisten van Web Wings zijn dadelijks bezig met de verschillende marketingmethodes, zoals SEO, SEA en Social Media advertenties en zijn daarom in staat jou bij te staan met de Facebook marketing aanpak.
Wil je door klanten en partners beter gevonden worden op het internet, is het ook belangrijk om te denken aan een goed gedesignde website en goede SEO content. Op al deze gebieden kan Web Wings veel voor jou betekenen. Ons jong en dynamisch team maakt met samen met jou een op maat gemaakt plan om jouw online vindbaarheid te verbeteren. Heb je interesse of wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op.