Terug naar overzicht

Wat is Open rate

De open rate is het percentage ontvangers van een e-mail, die ook daadwerkelijk de mail opent. Het is een van de meest gebruikte cijfers om te meten hoe goed je e-mail of nieuwsbrief het heeft gedaan. Door een hoge open rate lijkt het dat je onderwerpregel aanslaat en je doelgroep nieuwsgierig is. Maar wat zegt dit percentage nu echt en hoe heb je invloed op deze metric? Wij leggen uit wat het belang van de open rate is en hoe je je e-mailresultaten kunt optimaliseren.

Betekenis open rate

Een open rate is het percentage dat laat zien hoeveel procent van de ontvangers van een e-mail daadwerkelijk de mail opent. Het is een belangrijke KPI in e-mailmarketing. Het geeft aan hoe relevant en aantrekkelijk je content is voor je doelgroep en is daarom een belangrijke graadmeter voor het succes van je campagne. Een hoge open rate laat zien dat je onderwerpregel mensen aanspreekt en dat je de interesse van je doelgroep hebt bereikt. Wel is het belangrijk om deze metric te combineren met andere statistieken. Dit kan bijvoorbeeld met de click-through rate en conversies om een compleet beeld te creëren van je e-mailprestaties.

De open rate kun je berekenen met de volgende formule:

(Aantal geopende e-mails / aantal afgeleverde e-mails) x 100% = open rate

In deze formule staat het aantal geopende mails voor het aantal unieke contacten dat je e-mail daadwerkelijk heeft geopend. Het aantal afgeleverde e-mails is het totale aantal e-mails dat succesvol bij de ontvanger zijn aangekomen, met uitsluiting van de bounced (niet-bezorgde) e-mails.

Waarom is de open rate belangrijk?

De open rate is belangrijk, omdat het inzicht geeft in hoe relevant en aantrekkelijk je e-mails worden gezien worden door je doelgroep. Het percentage laat daarmee ook zien of de ontvangers de onderwerpregel interessant vinden en of je afzendernaam vertrouwen opwekt. Een hoge open rate betekent daarom dan ook dat je doelgroep nieuwsgierig en bereid is om je boodschap te bekijken. Voor marketeers is het percentage belangrijke informatie, want als een mail niet geopend wordt, heeft de inhoud ook geen effect. Daarnaast kan de open rate je helpen bij het vergelijken van verschillende campagnes. Zo kun je bijvoorbeeld met A/B-testen erachter komen welke onderwerpregels of verzendtijden de meeste aandacht trekken.

Het is wel belangrijk om te onthouden dat het geen compleet succescijfer is. Het percentage zegt bijvoorbeeld niks over wat er gebeurd nadat de mail is geopend. Het kan namelijk best zo zijn dat de mail daarna meteen wordt weg geklikt. Daarom wordt de open rate gezien als een indicatie van de betrokkenheid en zul je hem altijd moeten combineren met andere metrics.

Factoren die open rates beïnvloeden

Er zijn meerdere factoren die een open rate kunnen beïnvloeden.

Onderwerpregel

De onderwerpregel is meestal het eerste wat een ontvanger ziet zodra hij/zij de mail ontvangen heeft. Ook bepaald deze regel of iemand je mail opent of negeert. Een sterke onderwerpregel is niet te lang, prikkelend en relevant. Je kunt hiermee bijvoorbeeld inspelen op nieuwsgierigheid, schaarste of persoonlijkheid. Het is verstandig om verschillende stijlen te testen om zo te kijken welke het beste aansluit op je doelgroep.

Afzendernaam

Een ontvanger van een mail die van een afzender komt die ze vertrouwen en herkennen, opent deze eerder. Het is daarom verstandig om niet alleen een bedrijfsnaam te gebruiken en deze te personaliseren. Dit voelt voor de ontvanger minder onpersoonlijk en vergroot de kans dat je mail opvalt.

Verzendtijd en -dag

Het moment waarop je een mail verstuurt, heeft invloed op de open rate. Zo zijn B2B-doelgroepen het meest actief op dinsdagen en donderdagen tijdens kantooruren. Consumenten hebben echter meer tijd om hun inbox te checken in de avond of het weekend. Door het testen van verschillende tijden, kom je erachter wanneer jouw doelgroep het best te bereiken is.

Relevantie en segmentatie

Als je de doelgroep specifiek hebt gesegmenteerd, kun je je e-mails ook relevanter maken voor de ontvangers. Het sturen van een algemene mail naar iedereen uit je doelgroep, leidt meestal in lagere open rates. Niet iedereen heeft dezelfde interesses en door segmentatie kun je de mails veel persoonlijker maken, zodat ze wel inspelen op gedrag en interesses.

Tips om je open rate te verhogen

Wat is een goede open rate en hoe bereik je die? Hier zijn een aantal tips!

1. Schrijf pakkende onderwerpregels

De onderwerpregel is de eerste kans om de aandacht van de ontvanger te trekken. Zorg er daarom voor dat hij kort en krachtig is en inspeelt op nieuwsgierigheid.

2. Gebruik een herkenbare afzendernaam

Een ontvanger opent sneller een mail van een afzender die ze kennen en vertrouwen. Gebruik dan ook geen algemene. Kies daarom voor een persoonlijkere naam, met bijvoorbeeld de naam van de persoon die de mail verstuurd.

3. Maak slim gebruik van de preheader

Dit stukje tekst dient als een verlengstuk van je onderwerpregel. Hij kan het laatste zetje zijn voor een ontvanger om de mail toch te openen. Zet hier daarom ook geen standaard zin in, maar creëer nieuwsgierigheid.

4. Geoptimaliseerde verzendlijst

Een verzendlijst vol met inactieve mailadressen zorgt voor een lage open rate. Je kunt dit tegengaan door regelmatig je verzendlijst op te schonen door niet-actieve contacten te verwijderen.