Wat is Branding
Branding is het proces van het creëren en beheren van een unieke identiteit van een merk, bedrijf of product. Het is niet alleen een slogan en een logo. Branding omvat de manier waarop een merk zich presenteert aan de wereld en de indrukken en emoties wat het oproept bij klanten. Het is de belofte die een bedrijf doet aan de klant en de manier waarop het die belofte nakomt. Een sterke branding is gebaseerd op een goede missie, visie en waarden die de identiteit van het merk vormen. Het gaat ook over het creëren van een consistente en herkenbare visuele stijl, tone of voice en marketingboodschap. Het begint allemaal met een Brandbook.
Het belang van branding
Een sterke branding zorgt ervoor dat het publiek een merk herkent. Wanneer mensen een logo, kleuren of zelfs de slogan zien, moeten ze eigenlijk meteen weten dat dit jouw merk is. Dit vergroot namelijk de kans dat ze een product van jouw bedrijf boven dat van een concurrent zullen kiezen. Ook helpt een goede branding bij het opbouwen van vertrouwen bij de consumenten. Als een merk consistent is in de kwaliteit en service wat het biedt, zullen mensen eerder geneigd zijn om zaken te doen met dit bedrijf. Dit heeft te maken met een emotionele band wat er ontstaat tussen het merk en de consument. Consumenten kunnen zich identificeren met de kernwaarden van een bedrijf, wat zal leiden tot loyaliteit en betrokkenheid.
Branding stelt bedrijven in staat om zich te onderscheiden van concurrenten. Het helpt bedrijven om op te vallen en een uniek ervaring te beiden aan de klant.
Branding elementen
Zoals we al vertelde, bestaat branding uit veel meer dan alleen een slogan en een logo. De belangrijkste elementen van branding zijn:
- De merkidentiteit: Dit omvat het logo, het kleurenschema, de lettertypen en de visuele stijl die het merk vertegenwoordigen. Deze elementen moeten allemaal consistent worden toegepast in alle uitingen, om een sterke merkidentiteit op te bouwen.
- De missie, visie en kernwaarden: Deze drie elementen vormen de kern van de merkidentiteit en moeten duidelijk worden gecommuniceerd met iedereen in het bedrijf.
- De tone of voice: De toon en stijl van de communicatie van het merk moeten in lijn zijn met de hierboven genoemde elementen. De tone of voice is de manier waarop een merk tegen zijn klanten praat. Dit kan professioneel en formeel zijn, maar ook vriendelijk en informeel.
- De klantbeleving: De manier waarop klanten de producten en dienste van een bedrijf ervaren, vormen ook een belangrijk onderdeel van de branding. Dit bevat klantenservice, gebruiksgemak en kwaliteit van de producten.
Voorbeelden van bedrijven met een sterke branding
- Nike: ‘Just do it’. Misschien wel de meest bekende slogan van een bedrijf. Het moedigt mensen aan om actie te ondernemen en hun grenzen te verleggen. Ook is de ‘swoosh’ een van de meest bekende logo’s wereldwijd.
- Coca-Cola: Een bedrijf waarvan juist de kleuren zo bekend zijn. Het rode logo en de iconische Coca-Cola fles zijn meteen te herkennen.
- Google: Google heeft een hele simpele en vriendelijke branding, wat overeenkomt met hun missie om informatie toegankelijk te maken voor iedereen. De kleuren uit hun logo komen terug in alle andere Google-producten.
Branding uitbesteden
Een marketingbureau, zoals Web Wings kan bedrijven helpen bij een deel van hun branding. Missie, visie en kernwaarden zal een bedrijf natuurlijk zelf aan moeten leveren, maar op het visuele gebied kunnen we zeker helpen! Onze experts staan voor je klaar om een logo, huisstijl, visitekaartje of website te maken wat past bij het imago van het bedrijf. Bekijk hier wat onze grafische experts voor jouw bedrijf kunnen doen!