085 130 0595
info@web-wings.nl
Terug naar overzicht

Landingspagina’s, wat zijn dat nu eigenlijk?

|
20 oktober 2021
|

Simpel gezegd is een landingspagina een pagina binnen een website. Het hoofddoel van een landingspagina is om gevonden te worden in zoekmachines. Via een landingspagina komen bezoekers op je website terecht. Het is dus belangrijk om een landingspagina op SEO-gebied zodanig te optimaliseren dat deze bovenaan de zoekresultaten komt. Let op! Een landingspagina is doorgaans niet te vinden op de homepagina van de website. Bezoekers kunnen enkel op deze pagina terechtkomen door te zoeken via Google. Zodra bezoekers op de landingspagina terecht zijn gekomen, kunnen ze natuurlijk wel verder klikken op de website. Wil je toch dat bezoekers de landingspagina altijd kunnen vinden bij een bezoek aan de website? Dan kan de pagina worden toegevoegd aan het menu of aan de footer. Er zijn verschillende soorten landingspagina’s die jij op je website kan plaatsen. Wij vertellen er meer over.

Verschillende soorten landingspagina's

De verschillen in landingspagina’s zitten hem voornamelijk in de manier waarop deze worden geplaatst en of ze daadwerkelijk worden gelezen door bezoekers. Daarnaast kunnen er verschillende strategieën worden gebruikt bij landingspagina’s. Het is wenselijk dat het zoekwoord, het woord waarop de pagina gevonden moet worden in Google, een hoog zoekvolume heeft. Dit woord dient vervolgens verschillende keren in de tekst op de landingspagina te worden verwerkt. We geven graag uitleg over de verschillende soorten landingspagina’s.

Dienstenpagina

Op een dienstenpagina is de inhoud van de tekst erg belangrijk. Deze geeft namelijk meer informatie over het bedrijf en de diensten of producten die er worden geleverd. Doorgaans worden deze pagina’s daadwerkelijk gelezen. Een voorbeeld hiervan is onze eigen landingspagina: https://web-wings.nl/seo-maastricht/. Wanneer mensen zoeken op ‘SEO Maastricht’ komt deze pagina als eerste naar voren in de zoekresultaten van Google. Doordat bezoekers hierop klikken kunnen ze meer lezen over onze diensten. Vervolgens kunnen ze verder klikken binnen de website in bijvoorbeeld het menu of op de CTA (Call to Action) knoppen. Bij een dienstenpagina is het belangrijk om de lezer aan te spreken met datgene waar ze naar op zoek zijn (in het voorbeeld dus ‘SEO Maastricht’) en om verschillende interne links naar belangrijke pagina’s binnen de website te maken. Zo is de kans groot dat de bezoeker op de website blijft en doorklikt naar belangrijke pagina’s.

Landingspagina op webshop

Als je een webshop hebt wil je natuurlijk met je producten bovenaan de zoekresultaten van Google komen. Om dit te behalen is het aan te raden om een stuk tekst toe te voegen op de pagina van de producten. Door de tekst weet Google beter welke producten worden verkocht en kan de pagina worden geïndexeerd. Op deze landingspagina is het belangrijk dat het zoekwoord (in de meeste gevallen het product) regelmatig naar voren komt in de tekst. Deze tekst wordt doorgaans niet of minder gelezen door bezoekers van de website, omdat ze sneller naar de producten in de webshop zullen kijken. Toch is het toevoegen van deze tekst cruciaal om hoger in de zoekresultaten van Google te komen. Zo’n tekst op een productpagina wordt doorgaans onderaan de pagina toegevoegd, onder de producten dus.

Subtiele landingspagina

Er kunnen ook landingspagina’s worden gemaakt waarin het zoekwoord heel subtiel wordt verwerkt en niet vaak naar voren komt. Dit kan zeker een effectieve manier zijn om bezoekers naar de website te trekken, maar het is toch aan te raden om het zoekwoord wat vaker te verwerken in de tekst. Door het zoekwoord duidelijk in de tekst te zetten kan Google beter begrijpen waar de tekst over gaat en dit is bevorderend voor de SEO.

Hoe werkt het zoeken en vinden van de verschillende landingspagina's?

Nu we de verschillende landingspagina's hebben uitgelegd is het ook van belang om uit te leggen hoe ze werken. Dit doen we aan de hand van een paar voorbeelden.

Algemene vindbaarheid

Zoals te zien is in onderstaande zoekopdracht "SEO Maastricht" ingevuld. Er is te zien dat niet de homepagina van Web-Wings, maar de SEO Maastricht pagina hier gevonden wordt. Google kan deze pagina gemakkelijk lezen en koppelen aan dit zoekwoord omdat dit er letterlijk zo beschreven staat. Als deze pagina niet had bestaan, was de kans groot dat Google Web-Wings niet had getoond bij de zoekopdracht ‘SEO Maastricht’. Dit geldt dus voor alle soorten landingspagina's.

SERP overview

Dienstenpagina

Op de pagina zelf is te zien dat de woorden ‘SEO’ en ‘Maastricht’ vaak worden genoemd. Ook dit draagt bij aan de relevantie en de vindbaarheid via Google. Omdat de kans groot is dat mensen die "SEO Maastricht" zoeken, deze pagina als eerste lezen is het dus ook belangrijk dat de tekst op deze pagina zo relevant en informatief mogelijk is. Diensten pagina’s worden daarom ook vaak ingezet als locatie pagina’s. Zo creëer je een breder bereik voor jouw website zonder dat daar nieuwe domeinen aan te pas hoeven te komen.

seo landingspagina

Landingspagina webshop

Een landingspagina webshop wordt dus vooral gemaakt zodat Google de pagina beter kan lezen en voor een beetje extra informatie van de klant. De tekst wordt zo gemaakt dat het wel nog informatief is, maar vooral om te zorgen dat de zoekwoorden vaak worden genoemd. Ook hierbij is de kans groot dat de klant binnenkomt via een zoekwoord. Zoals op onderstaande afbeelding is te zien staat de tekst dus onder de producten die aangeboden worden. De tekst geeft uitleg over het product, maar benoemd wel vaker het belangrijkste zoekwoord.

webshop landingspagina seo

Subtiele landingspagina

Een subtiele pagina wordt vaak als een pagina gezien die echt door de klant wordt gelezen. Het gaat hier dan ook echt om de inhoud. Hieronder is een voorbeeld te zien van een subtiele landingspagina. Het lijkt hier alsof de tekst puur geschreven is om je te informeren over het aanvechten van een corona boete. Toch zit er meer achter deze pagina. Deze pagina is gemaakt omdat er vaak wordt gezocht op "aanvechten corona boete". Als hier op jouw website een pagina over bestaat dan zal Google dit sneller als een relevante pagina zien dan een website die algemene rechtsbijstand biedt. Zo wordt jouw pagina dus eerder gevonden. Deze pagina’s worden vaak ingezet om klanten naar jouw website te lokken zodat ze vanuit daar verder gaan klikken.

voorbeeld landingspagina

Meer weten over SEO? Lees dan onze top 10 SEO tips!

Over de auteur

Jasper Voorn

Mijn naam is Jasper Voorn, eigenaar en oprichter van Web Wings. Ondernemen zit al van jongs af aan in mijn bloed. In 2011, op 17-jarige leeftijd, begon ik al met mijn eerste bedrijfje TiTaTosti. Hiermee verkocht ik elk…

Meer lezen...

Recent nieuws

20 maart 2025

Wat is het verschil tussen JPG, PNG en GIF?

7 maart 2025

Impact van persoonlijk beeldmateriaal op je website en marketinguitingen

5 maart 2025

Kleuren en de psychologie hierachter

28 februari 2025

Hoe koppel je je mail via IMAP op een MAC?

1 februari 2025

Het effect van social media op je SEO

arrow-right