Wat is Slug
Een slug in WordPress is een fundamenteel onderdeel dat je bij elk artikel tegenkomt.
Als je WordPress gebruikt, kom je tal van verschillende termen tegen waar je mee te maken krijgt. Het is goed mogelijk dat je niet precies weet wat een slug is, maar dat je er wel regelmatig mee te maken hebt bij het maken van je artikelen.
Wat is een slug?
Een slug is een deel van een URL dat meestal de inhoud van het artikel beschrijft. Het is het deel van de URL dat na je domeinnaam komt. In het Nederlands wordt dit ook wel het pad genoemd.
Als je de permalinks in WordPress hebt ingesteld op berichtnaam, wat ik zou aanraden, dan wordt standaard de titel van het artikel gebruikt met koppeltekens (-) tussen de woorden in de slug.
Wanneer WordPress een slug genereert voor een bericht of pagina, volgt het de volgende regels:
- De slug bevat alleen kleine letters.
- Spaties worden vervangen door koppeltekens.
- Speciale karakters worden niet opgenomen in de slug.
Je hebt echter altijd de mogelijkheid om de slug aan te passen door in de blokeditor aan de rechterkant op de koppeling bij 'URL' te klikken.
Je kunt nu in het veld onder Permalink de slug bewerken.
Voor tags en categorieën maak je ook slugs
Bij het aanmaken van een categorie of tag in WordPress dien je altijd de volgende informatie in te vullen:
Zoals je kunt zien, is er ook een sectie met het kopje 'slug'. Volgens WordPress is de slug "de URL-vriendelijke versie van de naam" en "bevat alleen (kleine) letters, cijfers en koppeltekens".
De slug heeft ook invloed op je SEO
De URL draagt bij aan de zoekmachineoptimalisatie van je artikel, daarom is het van belang om deze te optimaliseren.
Google geeft de voorkeur aan korte en gebruiksvriendelijke URL's. Daarom kan het lonend zijn om de automatisch gegenereerde slug aan te passen, zodat de belangrijkste zoekwoorden benadrukt worden en onnodige woorden worden verwijderd.
Het kan handig zijn om woorden zoals "en", "of", "als", enzovoort uit de slug te verwijderen. Als je de Yoast SEO-plugin gebruikt, zal deze vaak automatisch deze aanpassingen voor je maken.
Dergelijke woorden worden uit de URL gehaald omdat Google weet dat ze weinig tot geen waarde hebben. Het is dus beter om ze te verwijderen om zo betere URL's te creëren voor je artikelen.
Hoewel het niet altijd nodig is om de slug van elk artikel aan te passen, is het wel verstandig om hier aandacht aan te besteden als je het artikel optimaal wilt optimaliseren voor zoekmachines.
Kun je de slug van een artikelen wijzigen nadat deze is gepubliceerd?
Het is mogelijk om de slug aan te passen nadat je een artikel hebt gepubliceerd. Echter, het is niet aan te raden om dit te doen, omdat alle links naar de oude URL dan niet meer werken.
Dit probleem kan worden opgelost door een 301 redirect te maken, waarbij de oude link wordt doorverwezen naar de nieuwe URL. Maar het is niet wenselijk om dit voor alle artikelen te doen enkel om cosmetische redenen.
Pas de slug alleen aan indien absoluut noodzakelijk en zorg er dan ook voor dat je een 301 redirect instelt van de oude naar de nieuwe URL. Op deze manier worden je bezoekers altijd naar de juiste pagina geleid, en weet Google ook waar de pagina is verplaatst.