Wat is Retentie marketing
Retentie marketing is een strategie die zich richt op het behouden van bestaande klanten en het simuleren van herhaalaankopen. Het is een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van een bedrijf. De focus wordt namelijk gelegd op het versterken van de relatie met de bestaande klanten in plaats van het aantrekken van nieuwe klanten. Door middel van verschillende technieken, zoals het beiden van uitstekende klantenservice, het creëren van loyaliteitsprogramma’s en regelmatige concurrentie, streeft retentie marketing ernaar klanten tevreden te houden en hen te stimuleren om terug te blijven komen.
Klantretentie
Retentie heeft alles te maken met klantretentie. Deze term verwijst naar het vermogen van een bedrijf om bestaande klanten te behouden, en ervoor te zorgen dat deze terug komen voor een herhaalaankoop. Om dit zover te krijgen zal een bedrijf dus een retentie strategie in moeten zetten. Meer informatie over klantretentie vind je in deze blog!
Voordelen van retentie marketing
Het toepassen van retentiemarketing heeft verschillende voordelen voor een bedrijf. Ten eerste is het een kosten efficiënte strategie, omdat het behouden van bestaande klanten minder kost dan het werven van nieuwe klanten. Daarnaast zijn bestaande klanten vaak al bekend met het merk en vertrouwen het bedrijf. Dit zal ervoor zorgen dat ze sneller een herhaalaankoop doen en positieve mond-tot-mond reclame genereren voor het bedrijf. Positieve klanten zullen een bedrijf ook eerder aanbevelen bij vrienden en familie, wat kan zorgen voor nieuwe klanten.
Een ander voordeel van de retentie strategie is dat een bedrijf waardevolle klantgegevens kan verzamelen. Door regelmatig contact te zoeken met de klanten, kan een bedrijf inzichten verkrijgen over de behoefte van klanten, de voorkeuren en hun koopgedrag. Deze gegevens kunnen worden gebruikt om de strategieën te optimaliseren, en meer loyale klanten te genereren.
Retentie marketing strategieën
Er zijn verschillende strategieën en campagnes binnen retentiemarketing die bedrijven kunnen gebruiken om dit doel te bereiken. Hieronder worden zeven verschillende manieren van retentiemarketing besproken, elk met hun eigen unieke voordelen.
- Retentie op basis van heractivering: Deze strategie richt zich op het terughalen van inactieve klanten door hen prikkels of speciale aanbiedingen te bieden. Door middel van e-mailcampagnes, pushberichten, sms-berichten of gerichte reclame kunnen bedrijven deze klanten herinneren aan de waarde die zij bieden en hen gemakkelijk laten terugkeren.
- Klantbehoud op basis van verwijzingen: Deze strategie maakt gebruik van mond-tot-mondreclame om klantbehoud te vergroten. Tevreden klanten worden aangemoedigd om vrienden en familie naar het bedrijf te verwijzen, vaak met behulp van beloningen of kortingen als stimulans. Dit vergroot niet alleen het klantbehoud, maar levert ook sociaal bewijs op voor het bedrijf.
- Onboarding klantbehoud: Deze strategie richt zich op het creëren van een goede eerste indruk en het bieden van uitstekende klantenservice tijdens de beginfase van het klanttraject. Door gepersonaliseerde welkomstmails, handleidingen en proactieve klantenondersteuning kunnen bedrijven nieuwe klanten een positieve ervaring bieden en hun vertrouwen winnen.
- Retentie op basis van abonnementen: Deze strategie richt zich op het behouden van klanten die gebruikmaken van abonnementsdiensten. Door uitstekende klantenservice, persoonlijke communicatie en voortdurende productverbetering kunnen bedrijven klanten betrokken houden. Klantgegevens kunnen ook worden geanalyseerd om potentiële risico's op churn te identificeren en proactief aan te pakken.
- Content-based retentiemarketing: Deze strategie richt zich op het bieden van waardevolle en relevante content aan klanten, zoals blogberichten, video's en e-books. Door klanten geïnteresseerd en betrokken te houden, kunnen bedrijven hun positie als thought leader versterken en vertrouwen opbouwen.
- Retentie op basis van loyaliteit en beloningen: Deze strategie stimuleert klanten om terug te blijven komen door middel van beloningen, kortingen of loyaliteitsprogramma's. Het creëren van een gevoel van exclusiviteit en waardering versterkt de klantenbinding en bevordert herhalingsaankopen.
- Community-based retentie: Deze strategie draait om het creëren van een gevoel van community onder klanten. Door interactiemogelijkheden aan te bieden, zoals sociale media-groepen of forums, kunnen bedrijven een loyaal klantenbestand opbouwen en waardevolle klantinzichten verzamelen.