web analytics
Terug naar overzicht

Wat is Guerrilla marketing

De term ‘guerrilla’ verwijst naar een vorm van oorlogvoering, waarbij ze de tegenstanders probeerden te verzwakken door ongewone technieken in te zetten. Guerrilla marketing wordt door bedrijven ingezet om opvallende en onverwachte marketingcampagnes te creëren die de aandacht van het publiek trekken. Het is een creatieve strategie die vaak wordt gebruikt door kleinere bedrijven met beperkte budgetten. Een guerrilla marketing campagne kan bestaan uit stunts, evenementen, sociale media-uitdagingen of andere innovatieve methoden om de merkbekendheid te verhogen en de betrokkenheid te stimuleren.

Hoe zet je guerrilla marketing in?

Creativiteit en innovatie zijn essentiële onderdelen bij het inzetten van guerrilla marketing. De stappen hieronder beschrijven hoe een bedrijf op de juiste manier gebruik kan maken met guerrilla marketing:

  1. Begrijp de doelgroep: Voordat een bedrijf begint met het inzetten van een marketingcampagne, moet de doelgroep duidelijk in kaart zijn gebracht. Dit zal helpen bij het ontwikkelen van een effectieve campagne. Om deze stap juist uit te voeren kan een bedrijf een doelgroep analyse uitvoeren. In deze blog lees je hoe je zo’n doelgroep analyse moet maken.
  2. Een idee bedenken: Nadat de doelgroep in kaart is gebracht, kan er een idee bedacht worden. Guerrilla marketing draait om creativiteit en het bedenken van originele en verwachte ideeën. Denk buiten de kaders en overweeg hoe de boodschap op een unieke manier overgebracht kan worden.
  3. Wees onconventioneel: Bedrijven moeten traditionele advertentiemethoden proberen te vermijden, en op zoek gaan naar onconventionele manieren om de marketingboodschap over te brengen naar de doelgroep.
  4. Creëer buzz: Buzz verwijst naar de opwinding en het enthousiasme wat consumenten ervaren rond een bepaald merk of product. Het doel van guerrilla marketing is om buzz te creëren bij het publiek. Zorg ervoor dat de doelgroep de campagne interessant vindt, en deze gaat delen. Hierdoor ontstaat er namelijk een gesprek tussen mensen over het merk of product.
  5. Social media inzetten: Zonder social media is de guerrilla marketingcampagne niet compleet. Bedrijven moeten hun campagne hier op delen en mensen aanmoedigen om dit te delen. Ook dit zorgt er weer voor dat mensen gaan praten over het merk of product.
  6. Resultaten analyseren: Net zoals bij iedere marketingcampagne, is het bij deze ook belangrijk om de resultaten te meten om te zien hoe effectief deze is geweest. Dit kunnen bedrijven doen door trackingtools in te zetten en gegevens te analyseren.
  7. Neem risico’s: Omdat bedrijven met guerrilla marketing buiten de traditionele methodes gaat werken, kunnen er een aantal risico’s bij komen kijken.

De risico’s van guerrilla marketing

Guerrilla marketing kan voor veel merken een effectieve strategie zijn, maar het brengt ook wat risico’s met zich mee.

  • Negatieve reacties: Guerrilla marketing kan controversieel zijn en mensen verschillend laten reageren. De marketingcampagne kan door het publiek opgevat worden als ongepast of storend, wat kan leiden tot negatieve publiciteit voor het bedrijf.
  • Juridische kwesties: Een guerrilla marketingcampagne kan wel eens in strijd komen met de wet- en regelgeving. Dit kan bijvoorbeeld verstoring van de openbare orde zijn, of inbreuk op intellectueel eigendomsrechten. Hier moet een bedrijf dus rekening mee houden bij het opstellen van een campagne.
  • Schade aan merkimago: Als de campagne mislukt of verkeerd wordt begrepen, kan dit schadelijk zijn voor het merkimago.
  • Kosten en inspanningen: Guerrilla marketing kan veel tijd en geld kosten als het niet juist wordt uitgevoerd.
  • Gebrek aan controle: Vaak is guerrilla marketing afhankelijk van virale verspreiding en de reactie van het publiek, daardoor heeft een bedrijf minder controle over de boodschap die het publiek zal verspreiden.
  • Timing en context: Het succes van guerrilla marketing hangt af van timing en context. Als een bedrijf de campagne op het verkeerde moment of op de verkeerd plaats uitvoert, kan dit negatieve gevolgen hebben op de impact.

Buzzmarketing

Een marketing vorm die nauw verwant is met guerrilla marketing is buzzmarketing. Buzzmarketing is gericht op het genereren van positieve mond-tot-mond reclame. Guerrilla marketing kan dus worden gezien als een specifieke tactiek binnen buzzmarketing. Dit is een tactiek waarbij het draait om onconventionele en verrassende benaderingen. Onder buzzmarketing vallen ook campagnes, zoals productlanceringen en evenementen die het publiek enthousiast maken over een product of merk.

Guerrilla marketing voorbeelden

In de video hieronder zie je 47 voorbeelden van guerrilla marketing campagnes.