085 130 0595
info@web-wings.nl
Terug naar overzicht

Een succesvolle sales funnel maken met deze 9 stappen

|
26 september 2023
|

De sales funnel is een effectieve manier om potentiële klanten om te zetten naar betalende klanten. Een goed gestructureerde funnel maakt de ervaring die klanten hebben met je bedrijf een stuk aangenamer. Maar hoe maak je nu zo’n succesvolle sales funnel? In deze blog gaan we je stap voor stap begeleiden bij het maken van een goede sales funnel. Lees snel verder om aan de slag te gaan!

Wat is een sales funnel?

Een sales funnel beschrijft de stappen die potentiële klanten afleggen voordat ze een aankoop doen bij je bedrijf. Het laat de stappen van de klanten zien vanaf het moment dat ze voor het eerst in aanraking komen met het bedrijf, tot het moment dat ze een betalende klant worden. Aan de hand van deze funnel kunnen marketeers een passende strategie ontwikkelen om conversies te stimuleren. Hieronder zie je een voorbeeld van de sales funnel.

sales funnel voorbeeld

Stap 1: Doelstellingen opstellen

Wat wil je precies bereiken met het maken van de sales funnel? Dit is een vraag die je goed in kaart moet hebben voordat je gaat beginnen. Stel een doel op wat je wil bereiken met de sales funnel. Een x aantal verkopen per maand, of meer offerte aanvragen ontvangen zijn voorbeelden van doelen. Daarnaast zijn er nog een aantal dingen die je duidelijk moet hebben voordat je gaat beginnen. Dit zijn:

  • Wat mogen de kosten per lead zijn?
  • Hoeveel levert 1 nieuwe klant op?
  • Wat moet het conversiepercentage zijn?
  • Hoeveel nieuwe klanten wil je werven?
  • Hoeveel leads per maand heb je nodig om dat aantal klanten te halen?

Stap 2: Doelgroep in kaart brengen

Nadat je bij stap 1 een duidelijk doel heb opgesteld, ga je de doelgroep in kaart brengen. Hoe ziet jouw ideale klant eruit? Waar kun je de\ze vinden en hoe trek je deze aan? De antwoorden op deze vragen zijn essentieel om te weten voordat je content gaat maken voor je bedrijf of product. Ook wil je graag weten wat de pijnpunten en interesses van je doelgroep zijn, zodat je hierop kunt inspelen. In deze blog helpen we je graag bij het uitvoeren van een doelgroep analyse.

Stap 3: Maak een weggever

Nu dat het duidelijk is wie je wil bereiken en waarom, is het tijd om deze klanten aan te trekken. Dit kun je doen door het maken van een gratis weggever. Dit houdt in dat de klant in ruil voor zijn/haar e-mailadres iets krijgt van jouw bedrijf. Voorbeelden van weggevers zijn:

  • Een checklist
  • Een template
  • Een gratis intakegesprek
  • Een e-book
  • Een challenge
  • Een quiz
  • Een evenement

Door een van de hier bovenstaande producten weg te geven laat je potentiële klanten kennismaken met jouw bedrijf/merk. Vaak is dit de eerste keer dat deze gebruikers in aanraking komen met jouw, dus zorg ervoor dat dit waardevol is. Dit kun je doen door de weggever te richten op de oplossing voor het pijnpunt van je doelgroep. Misschien kun je dit probleem deels oplossen door de gratis weggever aan te bieden.

Lees meer  E-mail retargeting: “wat het is en hoe je het succesvol kunt implementeren”

Stap 4: Product aanbod

Een sales funnel bied je de mogelijkheid om producten gestructureerd aan te bieden. Je gaat zelf bepalen in welke volgorde je producten/diensten wil aanbieden. Dit ga je doen aan de hand van de waarde van het product en de prijs. Producten die de minste waarde bieden en de laagste prijs, worden als eerste aangeboden. Daarna volgende producten met een hogere waarde en hogere prijs.

sales funnel maken

Stap 5: Webpagina’s & content

In de sales funnel heb je een aantal pagina’s op je website nodig en wat content. De opt-in pagina is een pagina waarop mensen zich kunnen aanmelden voor de weggever. In stap 3 hebben we het belang hiervan al aangekaart, en daarom is deze pagina een belangrijk onderdeel van de sales funnel. Daarnaast kan de bedankt pagina ook niet ontbreken op je website. Deze pagina krijgen gebruikers te zien na het indienen van het formulier voor de weggever.

Op deze pagina kun je bijvoorbeeld een speciaal tijdelijk aanbod tonen voor een specifiek product. De gebruiker vult het formulier voor de weggever namelijk in omdat hij/zij geïnteresseerd is in je aanbod. Een speciaal tijdelijk aanbod kan dan net de druppel zijn om een aankoop te doen. Naast het aanbod kun je de bedankt pagina ook gebruiken om door te verwijzen naar een van je social media kanalen. Zo zorg je ervoor dat je netwerk steeds groter wordt.

De laatste pagina die niet mag ontbreken is de verkooppagina. Dit is de pagina waarop producten of diensten worden verkocht. Deze pagina bevat een omschrijving van het product, welke oplossing het biedt voor de klant, reviews van klanten, veel gestelde vragen en natuurlijk een koop-button.

Naast de pagina’s die we hierboven hebben behandeld heb je ook content nodig voor in de sales funnel. Dit zijn bijvoorbeeld e-mails, blogs, video’s of berichten op social media. Deze onderdelen heb je nodig voor meer opt-in pagina’s en onlineadvertenties. Bij het maken van deze content is storytelling een belangrijk onderdeel. Op deze pagina lees je meer over content!

Stap 6: Email marketing

Via de opt-in pagina hebben gebruikers hun e-mailadres ingevoerd om toegang te krijgen tot de weggever. Deze gebruikers komen nu in het e-mailsysteem van jouw bedrijf terecht. Als eerste ga je de gebruikers kennis laten maken met jouw bedrijf via een aantal e-mails. Deze zijn bedoelt om een relatie op te bouwen met de klant. Dit doe je door je bedrijf voor te stellen, interactie op gang te brengen en waardevolle inhoud te bieden. Het is hierin erg slim om onderzoek te doen naar de beste email marketing software voor jouw bedrijf. Soorten e-mails die je kan sturen zijn:

  • Autoriteit e-mail: In deze e-mail zet je jouw bedrijf neer als een expert op het gebied waarin je werkt.
  • Connectie e-mail: In deze e-mail vertel je een persoonlijk verhaal wat waarde biedt vor de klant.
  • Interactie e-mail: Hierin stel je de klant een vraag, in de hoop dat deze de gewenste interactie onderneemt.
  • Waarde e-mail: Laat in deze mail zien welke kennis jouw bedrijf heeft.
  • Sales/content upgrade e-mail: In deze mail promoot je je product/dienst.
Lees meer  Hoe maak je een gebruiksvriendelijke website?

Stap 7: Producten verkopen

Nu dat de potentiële klanten kennis hebben gemaakt met je bedrijf en misschien al wat interactie hebben genomen als gevolg van je e-mails, is het tijd om producten te gaan verkopen. Dit kun je doen aan de hand van verschillende conversiemethodes. Hoe hoger de prijs, hoe persoonlijker de conversiemethode moet zijn. Producten met een prijs onder de €100,- kun je verkopen via e-mail of een korte verkooppagina. Producten tussen de €100,- en €200,- kun je het beste verkopen via een verkooppagina op een website of via een sales video. Verkoopt jouw bedrijf producten tussen de €200,- en €1000,-? Dan kun je het persoonlijk maken via een webinar. Hierin kunnen mensen vragen stellen, en krijg je de mogelijkheid om je product te pitchen. Producten boven de €1000,- moet je zo persoonlijk mogelijk verkopen. Denk hierbij aan een telefonische afspraak of een live kennismaking.

sales funnel maken

Stap 8: Traffic genereren

Om je conversieratio zo hoog mogelijk te maken heb je traffic nodig. Dit kun je op verschillende manieren doen:

  • Facebook advertenties
  • Google advertenties
  • SEO
  • Gastblogs
  • Communities
  • Influencers

Naast de hier bovengenoemde methodes zijn er nog veel meer mogelijkheden. Het belangrijkste is dat je kijkt waar je doelgroep zich precies bevindt. Het heeft namelijk geen zin om Facebook advertenties in te zetten, als je doelgroep niet op Facebook zit.

Stap 9: Testen, analyseren en optimaliseren

Hoe goed werkt jouw sales funnel? Dat is een belangrijke vraag waar elk bedrijf zich met bezig zou moeten houden. Alle inzet moet namelijk wel resultaten opleveren. Vragen die je kunt stellen om te zien hoe de sales funnel verloopt zijn:

  • Wat is het conversiepercentage op de opt-in pagina?
  • Hoeveel leads bezoeken de verkooppagina?
  • Welk kanaal heeft het beste resultaat?
  • Hoe goed werkt de conversiemethode?
  • Hoe goed worden de e-mail geopend?
  • Wat zijn de kosten per lead?

Na het stellen van deze vragen kom je er als het goed is echter waar eventueel nog problemen zitten in de funnel. Dit geeft je de mogelijkheid om deze te optimaliseren en het beste uit de sales funnel te halen. Heb jij nog meer vragen of heb jij wat hulp nodig? Neem dan eens een kijkje op jouwonlinegroei.nl!

Over de auteur

Jasper Voorn

Mijn naam is Jasper Voorn, eigenaar en oprichter van Web Wings. Ondernemen zit al van jongs af aan in mijn bloed. In 2011, op 17-jarige leeftijd, begon ik al met mijn eerste bedrijfje TiTaTosti. Hiermee verkocht ik elk…

Meer lezen...

Recent nieuws

30 oktober 2024

8 tips om online en offline je naamsbekendheid te vergroten!

24 oktober 2024

Wat is de beste tijd om te posten op Instagram?

7 oktober 2024

Hoe voeg je een Korting coupon toe aan WooCommerce

24 september 2024

DNS en NS: Wat is het verschil en hoe gebruik je het?

17 september 2024

Wat is reCAPTCHA

arrow-right