085 130 0595
info@web-wings.nl
Terug naar overzicht

Off page SEO

|
2 april 2024
|

Over het algemeen kan SEO, ook wel bekend als zoekmachineoptimalisatie, grofweg worden onderverdeeld in drie hoofdcategorieën: on-page SEO, off-page SEO en technische SEO. In deze blog zullen we ons focussen op off-page SEO.

Wat houdt off page SEO in?

Off-page SEO, ook wel bekend als 'off-site SEO', omvat alle activiteiten die buiten jouw website plaatsvinden met als doel betere zichtbaarheid te verkrijgen op de zoekresultatenpagina van zoekmachines (SERP), met name in de organische zoekresultaten. Deze SEO-strategieën worden ingezet om de aandacht te vestigen op jouw domein.

Deze activiteiten zijn gericht op het vestigen van jouw domein als een autoriteit in jouw vakgebied. Wanneer zowel jouw on-page SEO, technische SEO als off-page SEO optimaal zijn geconfigureerd, zal dit resulteren in een prominente positie in de SERP. Dit is natuurlijk het ultieme doel en een reden tot viering wanneer het wordt bereikt.

Maar hoe bereik je die positie? Google, de meest gebruikte zoekmachine, waardeert bepaalde kenmerken binnen jouw domein, zoals:

  • Expertise
  • Betrouwbaarheid
  • Populariteit en autoriteit

Off page optimalisatie met behulp van linkbuilding


Als online marketingbureau moeten we erkennen dat het verhogen van de autoriteit van jouw domein het meest effectief en snelst te bereiken is via linkbuilding. Dit is een belangrijk onderdeel van SEO en iets waar wij dagelijks aan werken voor onze klanten om hun zichtbaarheid in zoekmachines verder te vergroten.


Maar hoe pak je dit het beste aan? Hier zijn een aantal tips:

  1. Relevantie is key: Zorg ervoor dat de onderwerpen van de websites die naar jou linken gerelateerd zijn aan jouw onderwerp. Een link van een witgoedwebsite naar jouw drogerpagina? Graag! Maar een link van een bloemist? Liever niet.
  2. Controleer de populariteit en betrouwbaarheid: Bekijk de Domain Rating (DR) en het maandelijkse verkeer van de website die naar jou linkt, bijvoorbeeld met behulp van Ahrefs. Backlinks van websites met een hoge DR en actief verkeer zijn waardevol, terwijl links van verdachte websites vermeden moeten worden.
  3. Let op de ankertekst: Zorg ervoor dat de anchortekst van de backlink een relevant zoekwoord bevat, maar vermijd overmatig gebruik van exacte zoekwoorden. Af en toe linken naar jouw homepage met jouw merknaam zorgt voor variatie.
  4. Verspreid je backlinks: Vermijd het verkrijgen van tientallen backlinks op één dag, aangezien dit als spam kan worden gezien. Creëer een natuurlijk backlinkprofiel door je backlinks geleidelijk te verkrijgen.
  5. Vermijd spammy linkprofielen: Google straft websites met spammy linkprofielen. Let op het aantal externe links op een pagina (meer dan tien kan verdacht zijn) en voorkom het kopen van backlinks.
  6. Overweeg professionele hulp: Als je niet zeker bent over linkbuilding, overweeg dan om hulp te zoeken bij een ervaren Linkbuilding-team, zoals wij hebben.
Lees meer  De beste gratis SEO-analyse tools om de prestaties van jouw website in te zien

Wat beschouwt Google als een spammy linkprofiel?

Google ziet bepaalde soorten backlinks als spam en bestraft websites die hiermee geassocieerd worden. Het kopen van backlinks, vooral van oude startpagina's vol met links, wordt als spammy beschouwd. Ook het ruilen van backlinks met andere websites wordt niet langer door Google geaccepteerd. Het opkopen van domeinen met veel backlinks om ze naar jouw site te laten verwijzen, staat bekend als black hat SEO en kan resulteren in een straf van Google. Het is dus belangrijk om deze praktijken te vermijden.

Expertise

Het is van belangrijk om binnen jouw domein duidelijk te laten zien dat je een expert bent in jouw vakgebied. Bijvoorbeeld, als je drogers verkoopt, is het belangrijk om te laten zien dat je diepgaande kennis hebt van dit product. Na de EEAT-update van Google is dit nog belangrijker geworden. Een waardevolle tip is om blogartikelen te gebruiken voor dit doel. Zorg ervoor dat naast jouw landingspagina's ook relevante en boeiende blogposts beschikbaar zijn over drogers. Denk aan onderwerpen zoals installatie, onderhoud en reparatie. Deze artikelen kunnen onderling worden verbonden met interne links, waardoor gebruikers gemakkelijk door de informatie kunnen navigeren. Op deze manier ondersteun je jouw websiteverkeer en voorzie je hen van waardevolle informatie.

Een voorbeeld van een off-page SEO-element is het gebruik van externe kanalen. In deze blogposts is het dus belangrijk om te verwijzen naar externe websites, zoals een handleiding voor de betreffende Bosch droger. Google waardeert het wanneer je de websitebezoeker op een correcte manier informeert. En hoe waardevol zou het zijn als externe websites naar jouw blogpost verwijzen op hun platform? Dat is immers het uiteindelijke doel: zoveel mogelijk relevante links naar jouw website verkrijgen die bijdragen aan jouw expertise.

Populariteit en autoriteit

Het uiteindelijke doel is om autoriteit uit te stralen met jouw domein op de SERP. Het is belangrijk om Google te laten zien: ik heb de expertise en begrip van de producten of diensten die ik aanbied. Linkbuilding speelt hierbij een cruciale rol. Met linkbuilding werk je aan backlinks, wat verwijzingen van andere domeinen naar jouw domein inhoudt. Wanneer andere websites naar jouw domein linken, geef je Google een signaal dat je populair bent en als autoriteit wordt beschouwd binnen jouw branche.

Het is echter van belang om rekening te houden met backlinks van relevante domeinen. Een link van bijvoorbeeld een bloemenwinkel naar jouw drogers-website is niet relevant en kan als spam worden gezien. Daarentegen zijn links van websites die gerelateerd zijn aan witgoed uiterst relevant en van groot belang.

Op deze manier bouw je waarde op. Tools zoals Ahrefs bieden uitstekende monitoring van dit proces. Ahrefs kan aan de hand van gegenereerde backlinks en andere factoren voorspellen hoe waarschijnlijk het is dat jouw domein goed scoort in Google. Deze tool hanteert bepaalde algoritmen en communiceert deze in de vorm van DR (Domain Authority). Hoe hoger de DR, hoe beter. Om de concurrentie met jouw rivalen aan te gaan, wordt aanbevolen om ongeveer hetzelfde DR-getal te hebben, maar bij voorkeur iets hoger.

Betrouwbaarheid

Google hecht grote waarde aan het feit dat bezoekers die via hun zoekmachine naar informatie zoeken, belanden op betrouwbare websites. Ze willen hun gebruikers natuurlijk niet doorverwijzen naar sites die misleidend zijn of een negatieve gebruikerservaring bieden. Natuurlijk werk je aan je betrouwbaarheid door middel van je content en voorwaarden, maar je kunt dit ook actief uitdragen.

Lees meer  Scoort je website al in Google? Gebruik de SEO test

Een manier om betrouwbaarheid uit te stralen is door middel van reviews. Platforms zoals TrustPilot of FeedbackCompany zijn hier zeer geschikt voor. Als je tevreden klanten hebt, moedig hen dan aan om een review achter te laten. Dit is niet alleen belangrijk voor jouw betrouwbaarheid in de ogen van Google, maar het verhoogt ook zeker je conversiepercentage op je website. E-mailmarketing is een uiterst effectief en kostenefficiënt middel om dit te realiseren voor jouw domein.

Waarom is off page SEO belangrijk?

Het is een bekend gegeven, maar de concurrentie op het internet is enorm. Om bezoekers naar jouw website te trekken, is het belangrijk om simpelweg zichtbaar te zijn in de SERP's, of via links of vermeldingen naar jouw website. Zowel zoekmachines als mensen ontdekken jouw website via deze verwijzingen. Het is belangrijk dat deze routes aanwezig zijn, zodat zoekmachines en bezoekers deze kunnen vinden. Op basis van deze routes wordt bepaald hoe zichtbaar en vindbaar je bent in de SERP.

Hoe vaker er over jouw content of website wordt gesproken, hoe prominenter je wordt gezien door mensen en dus ook door zoekmachines. Naast deze verwijzingen zijn on-page SEO en technische SEO ook van groot belang.

Het gevaar bij off-page SEO is dat de focus alleen op linkbuilding komt te liggen. Uiteindelijk draait het om vele externe factoren. Het is ideaal als je via verschillende kanalen wordt gevonden: via andere websites, zoekmachines, sociale media en bijvoorbeeld via e-mail. Wedden op één paard wordt dan ook sterk afgeraden door zowel Google als ons.

Een tip is om te onderzoeken of jouw producten genoemd kunnen worden op social media kanalen van influencers of externe partijen. Als zij tevreden zijn over jouw product, draagt een post op sociale media zeker bij aan jouw zichtbaarheid en betrouwbaarheid.

Kom je er zelf niet uit en ben je op zoek naar deskundige op dit gebied? Neem dan contact met ons op en vraag een gratis SEO scan aan!

Over de auteur

Jasper Voorn

Mijn naam is Jasper Voorn, eigenaar en oprichter van Web Wings. Ondernemen zit al van jongs af aan in mijn bloed. In 2011, op 17-jarige leeftijd, begon ik al met mijn eerste bedrijfje TiTaTosti. Hiermee verkocht ik elk…

Meer lezen...

Recent nieuws

30 oktober 2024

8 tips om online en offline je naamsbekendheid te vergroten!

24 oktober 2024

Wat is de beste tijd om te posten op Instagram?

7 oktober 2024

Hoe voeg je een Korting coupon toe aan WooCommerce

24 september 2024

DNS en NS: Wat is het verschil en hoe gebruik je het?

17 september 2024

Wat is reCAPTCHA

arrow-right