fbpx
Terug naar overzicht

Nemen robots onze banen over?

Robotisering is een onderwerp dat al jaren in de wereld speelt. Volgens het WEF gaat de robotisering wereldwijd ongeveer 85 miljoen banen kosten. Hierdoor zijn er dus een heleboel mensen bang dat zij hun baan verliezen en zonder inkomsten komen te zitten. Hoe zit die precies in elkaar en wat is de impact ervan op online marketing? Je leest het in deze blog!

Baan verlies door automatisering in de jaren 60

Hoewel automatisering of RPA nog niet overal wordt toegepast, zie je toch dat er al een aantal banen zijn verdwenen door deze ontwikkeling. Een van de eerste banen die verdween door robotisering, was het doorverbinden van telefoonnummers. Tot het begin van de jaren 60 werd dit nog handmatig gedaan. Medewerkers van telefooncentrales zorgden ervoor dat u werd doorverbonden naar het juiste nummer. Hier kwam nog geen automatisch programma aan te pas die dit vanzelf doet. In 1962 kwam hier een einde aan en was de handmatige telefooncentrale verleden tijd. Tegenwoordig bestaat handmatige doorverbinding niet meer en gaat doorverbinden via een keuze menu. Deze mensen zijn echter niet hun baan verloren, maar hebben in plaats daarvan een heel ander soort functie gekregen. In de meeste gevallen is dit direct klantcontact geworden.

Baan verlies robotisering in de jaren 2000 en de gevolgen

In het begin van het nieuwe millennium zijn er veel banen verloren gegaan. Dit had enigszins te maken met de toename van automatisering binnen werk en aan de andere kant met de dotcom bubble. De verdere automatisering zorgde ervoor dat routinetaken steeds meer werden overgenomen door robots. Dit zorgde ervoor dat steeds meer bedrijven mensen voor deze functies gingen ontslaan. Daarnaast, de dotcom bubble. Deze bubbel heeft ervoor gezorgd dat veel mensen hun banen of spaargeld verloren. De gevolgen hiervan waren desastreus en hebben enkele jaren invloed gehad op de economie. Toch werd dit weer opgepakt door de ontwikkeling van nieuwe technieken en dus ook nieuwe banen. Hierdoor werd een groot deel van de verloren banen vervangen naar nieuwe banen. RPA of robotisering heeft bij deze nieuwe banen een positieve invloed gehad, en ervoor gezorgd dat het werk makkelijker wordt.

Gerelateerd nieuws  Waar let je op als je iemand toegang geeft tot je Google Analytics?

Gaat RPA ervoor zorgen dat mensen geen banen meer hebben?

Net zoals in de jaren 60 hebben veel mensen in het begin van 2000 een impact gevoeld van de automatisering. Deze personeelsleden zijn omgeschoold, waardoor zij een nieuwe functie hebben gekregen. In veel gevallen heeft deze automatisering, het makkelijker gemaakt om het werk uit te voeren. Er wordt verwacht dat dit weer zal gebeuren. Mensen zullen in eerste instantie hun baan verliezen, maar dit zal meevallen door de introductie van nieuwe functies. Mensen met een laag opleidingsniveau lopen wel het meeste risico op dit baanverlies. Dit heeft ermee te maken dat deze mensen vooral routinetaken uitvoeren. Deze taken kunnen gemakkelijk door RPA of robotisering worden overgenomen. Er wordt dan ook verwacht dat deze groep meer bijscholing zal krijgen.

Impact van RPA op online marketing

Veel marketeers zijn bang dat hun werk wordt overgenomen door robots. Zo zijn er steeds meer mensen bezig met het leren van een nieuwe vaardigheid om zich daarmee te onderscheiden. Onder andere programmeren en coderen worden steeds belangrijker. Dit ziet de marketeer dan ook steeds meer terug in zijn dagelijkse werk. Zo heeft big data al een langere tijd een grotere rol gekregen en zijn analytische tools als Google Analytics onmisbaar geworden. Online marketing zal echter niet te veel worden beïnvloed door robotisering. De werkzaamheden binnen online marketing zijn over het algemeen te complex om door een robot te laten uitvoeren. Wel zal de online marketeer steeds meer gaan merken dat hij wordt geholpen bij het uitvoeren van zijn werkzaamheden. De impact van RPA is dan ook zeer klein.

Waarom houden bedrijven zich bezig met RPA?

Steeds meer techbedrijven zijn bezig met robotisering of automatisering. Dit komt vooral door de technologische ontwikkelingen die wij de afgelopen jaren hebben meegemaakt. Onze wensen en behoeftes zijn namelijk enorm verandert, en om hieraan te kunnen voldoen dient er meer tijd te worden gestoken in technologische ontwikkelingen. Bedrijven als Pegamento, focussen zich hierop en zetten zich in voor robotisering en automatisering binnen bedrijven.

Web Wings

Recent nieuws

16 mei 2022

Affiliate marketing

13 mei 2022

Waarom is content marketing zo belangrijk?

11 mei 2022

Online marketing zelf doen of toch uitbesteden?

9 mei 2022

De mogelijkheden van Google Trends

2 mei 2022

Wat is een retargeting strategie en waarom moet je het gebruiken?