Het AIDA-model
Wanneer je een website hebt, wil je dat jouw bezoeker een actie gaat ondernemen. Of dit nu het bestellen van een product is of contact opnemen. Jij haalt de waarde uit nieuwe klanten. Om dit te kunnen bereiken, zijn er allerlei manieren, modellen en strategieën die je daarbij kunnen helpen, zoals het AIDA-model.
Het AIDA-model is een model dat je helpt om jouw doelgroep aan te zetten tot een actie.
Het model bestaat uit 4 onderdelen, dit zijn: attention, interest, desire en action.
Attention
De eerste stap in het model is attention. Het is belangrijk dat je de doelgroep begrijpt. In deze fase trek je juist de doelgroep aan. De boodschap wordt voor het eerst getoond aan de doelgroep. Het moet de doelgroep aanspreken, aandacht trekken of nieuwsgierig maken. Wanneer je de aandacht hebt, kun je pas beginnen aan het traject om waarde te behalen uit jouw bezoekers.
Interest
De tweede stap in het model is interest. In deze fase wek je de interesse van je doelgroep. Het moet iets zijn waar de lezer zichzelf in herkent. Als de lezer of bezoeker zich hierin herkent, zal dit zorgen voor oprechte interesse. Je zou in deze fase ook je USP (uniek selling point) kunnen inzetten. Zo laat je zien waardoor je onderscheidend bent ten opzichte van jouw concurrent.
Desire
We komen nu in de derde stap in het model. Dit is de desire fase. Je hebt de interesse gewerkt. Nu wil je mensen vasthouden. Je gaat een behoefte creëren. In deze fase ga je bedenken hoe je de behoefte ontwikkelt bij de lezer. Je kunt iets aanbieden wat ze gaan leren, wat de voordelen zijn van het product of reviews plaatsen over hoe gaaf of fijn consumenten jouw product vinden.
Action
De laatste stap van het model is Action. Action betekent dat je de bezoeker aan gaat zetten tot het kopen van jouw product of dienst. Dat doe je door een duidelijke call-to-action te formuleren, dat kan door een button toe te voegen met ‘koop nu’ of ‘in de winkelwagen’. Actie is een belangrijk stap voor het succes van je bedrijf, bekijk daarom goed of alles functioneert. Dat de lezer echt een aankoop gaat
Nu weet je hoe het AIDA-model in elkaar steekt, kun je dit model toepassen binnen jouw bedrijf. Wij gebruiken het veelvuldig voor adverteren op social media. Zo hebben wij al diverse advertentiestrategieën opgesteld, waarbij wij een hoog conversieratio hebben. Denk hierbij aan extra verkopen of het succesvol invullen van vacatures via social media.