fbpx
Terug naar overzicht

Een goed zoekwoordenonderzoek in een paar stappen

|
30 april 2021
|

Om beter vindbaar te worden op het internet dien je een goed zoekwoordenonderzoek te doen. Dit kan simpelweg niet ontbreken als je SEO gaat doen. Voor iedereen die het niet weet, een zoekwoordenonderzoek is een analyse waarbij gekeken wordt naar waar men op het internet precies naar zoekt. Zonder een zoekwoordenonderzoek weet je immers niet op welke termen je website of webshop gevonden word. Weet wat mensen zoeken en speel daar op in. Een goed zoekwoordenonderzoek doe je in een paar stappen.

goed zoekwoordenonderzoek

1.      Een goede voorbereiding is het halve werk

Voordat je begint met het echte onderzoek kun je het beste een vooronderzoek doen. Noteer bijvoorbeeld welke traffic kanalen je al hebt, op welke zoekwoorden je al scoort en welke zoekwoorden voor de meeste traffic zorgen. Gebruik bijvoorbeeld Google Ads om deze gegevens op te halen.

Vervolgens ga brainstormen. Zoek zoveel mogelijk relevante informatie zoeken en verwerk deze. Schrijf zoveel mogelijk zoekwoorden met synoniemen op. Verhuur jij bijvoorbeeld een silent disco, dan is niet alleen de zoekterm ‘silent disco’ belangrijk, maar ook synoniemen als ‘silent disco huren’ en ‘silent disco verhuur’. Wees ook niet bang om bij de concurrentie te kijken!

Gerelateerd nieuws:  SEO teksten schrijven: zo doe je dat!

2.      Alle potentiële zoekwoorden ordenen

Nu je een hoop potentiële zoekwoorden hebt verzameld is het tijd om deze onder te verdelen in categorieën. Je eerste categorie kan bestaan uit de zoekwoorden op zich zelf, dus ‘silent disco’ of ‘stille discotheek’, maar de volgende categorie is dan het zoekwoord + een actie. Denk hierbij aan ‘silent disco huren’ en ‘silent disco benodigdheden huren’.

3.      Je zoekwoorden onderzoeken met professionele tools

Nadat je de meest relevante zoekwoorden hebt gecategoriseerd ga je deze nader onderzoeken. Dit doe je met behulp van professionele SEO tools. Google heeft er bijvoorbeeld een, de Google Keyword Planner. Je gaat elk zoekwoord analyseren om zoveel mogelijk te weten te komen. Wat is het volume, de cost per click, eventuele advertentie kosten enzovoorts. Hoe meer je te weten komt over je zoekwoorden, hoe beter.

4.      Laatste check

Tenslotte dubbel check je alles. Zijn er nog zoekwoorden die je vergeten bent? Hebben mensen om je heen nog ideeën? Neem alles mee. Als dit in orde is kun je aan de slag. Deel je website efficiënt in aan de hand van je onderzoek en watch the traffic come in!

Redactie

Recent nieuws

27 januari 2023

Tiktok marketing

18 januari 2023

Kledingtips voor zakelijke (portret)foto's

21 oktober 2022

10 nieuwste trends in Google

30 september 2022

Remarketing vs. retargeting: wat is het verschil?

16 september 2022

Influencer marketing trends