fbpx
Terug naar overzicht

Corona: 9 onderwerpen waar jij als ondernemer op moet letten

|
20 maart 2020
|

De WHO (World Health Organization) heeft het Coronavirus aangemerkt als pandemie. Veel landen hebben al een lockdown aangekondigd, en ook in Nederland zijn er verschillende maatregelen getroffen om het virus aan te pakken. Plekken waar veel mensen samen komen zijn al dagen gesloten.
Het virus heeft naast de gezondheid ook een behoorlijke impact op ons leven en ondernemend Nederland. Maar wat kun jij nu doen om jouw hoofd boven water te houden als ondernemer?

Als marketingbureau krijgen we de impact van de maatregelen van diverse klanten mee, maar ook op social media is het goed zichtbaar. Wij willen jullie graag helpen met het doorstaan van deze crisis als ondernemer. Daarom hebben wij onze eigen ideeën, maar ook ideeën van onze klanten gebundeld in deze blog!
Tijdens deze onzekere tijd is het namelijk erg belangrijk om te investeren in innovatie en om jouw klanten toch kunnen bedienen.

Blijf up-to-date

Tijdens deze snelgroeiende pandemie is het belangrijk om goed op de hoogte te blijven omtrent het virus. Maatregelen zijn afgelopen weken in verschillende landen erg snel gegaan. Door up-to-date te blijven, kan jij beter reageren op de situaties die voor jouw bedrijf van toepassing zijn. Tref de nodige maatregelen, denk aan het thuiswerken, maar ook bijvoorbeeld het letten op zieke medewerkers.

Online-communicatie

Tijdens het coronavirus zitten mensen veel meer op social media. Iedereen wilt graag weten wat er aan de hand is en social media is de perfecte plek om snel van verschillende bronnen informatie te krijgen.

Zorg dus dat jij tijdens deze periode goed zichtbaar bent op jouw social mediakanalen. Zorg dat jouw boodschap onder de aandacht komt. Misschien is dat wel de aanpassing van jouw business of een nieuw soort onlinedienst. Social media is de manier om jouw klanten te informeren.

Om jouw huidige klanten verder te informeren, kun jij een e-maillijst gebruiken. Via social media en een e-maillijst kun je oude en huidige klanten snel inlichten over de verandering.

Verder is het goed om snel jouw website aan te passen. Jij kunt hierop omschrijven wat jouw bedrijf nu gaat doen. Als restaurant kun je aangeven dat de klanten kunnen afhalen of dat er bezorgd wordt.

Een voorbeeld hiervan is de website van Het Oude Tolhuys. Hier hebben wij de homepagina direct aangepast. Klanten kunnen via de website zien welke menu’s er beschikbaar zijn en ze kunnen aangeven of ze willen bestellen of afhalen.  Het aanpassen van jouw website is dus een goede stap.

Vraag begrip

Wat veel ondernemers nu doen is het vragen voor begrip. Met allerlei inventieve methodes proberen ze deze lastige periode te doorstaan. Dit doen ondernemers door social media in te zetten en hun verhaal uit te leggen. Veel vaste klanten, die tevreden zijn, willen graag helpen. Zij willen namelijk na de crisis weer gebruik kunnen maken van jouw product of dienst. Onderschat deze methode niet.

Als kroeg of bar, kun je bijvoorbeeld werken met een ‘bierkaart’. Jouw klanten kunnen dan een soort strippenkaart kopen. Wanneer je weer open gaat, kunnen ze deze gebruiken om te betalen. Zo krijg je nu toch inkomsten en komen de kosten pas later.

Een ander mooi initiatief dat hierop voortgaat is horecategoed.nl. Dit is door een groep vrijwilligers opgezet in slechts drie dagen tijd. Het principe werkt op een soortgelijke manier, maar dan landelijk. Jij kunt je hier zelf voor aanmelden.

Bekijk de onlinestrategie van jouw bedrijf

Het coronavirus heeft ervoor gezorgd dat veel bedrijven hun deuren kunnen sluiten. Horecabedrijven, winkels, bars, reisbureaus etc. hebben door het sluiten al flink verlies geleden en zien hun business afnemen.

Nu is dus het moment om jouw sales te verplaatsen van offline naar online. Je kunt nu jouw producten op een nieuwe manier verkopen en hier wellicht door groeien. Vind een alternatief om jouw inkomsten te stabiliseren door een goede online marketingstrategie. Zorg ervoor dat jouw business zo min mogelijk lijdt onder een lockdown. Wellicht is een goede SEO strategie een goed middel om de mensen nu te bereiken.

Probeer hierbij inventief te zijn. Als jij sportles geeft, begin met het aanbieden van video’s of ga aan de slag met live sportlessen.

Klantencontact

Heb jij binnen jouw bedrijf veel klantencontact? Probeer door middel van technologie daar zo slim mogelijk mee om te gaan. Denk bijvoorbeeld aan het houden van meetings via Skype of andere online conference tools.
Moet je sales of klantgesprekken voeren? Kan dit ook perfect via Skype. Heb je sollicitatiegesprekken als recruiter? Gebruik dan WhatsApp videobellen, ook erg makkelijk voor de kandidaat! Moet je een collega helpen met zijn computer? Via teamviewer kun je gemakkelijk met elkaar mee kijken en elkaar support geven.

Gerelateerd nieuws  Waarom is gebruiksvriendelijkheid van de website zo belangrijk?

Wees kritisch

Veel mensen werken nu vanuit thuis, voor ondernemers ligt de workload misschien zelfs stukken lager. Maar benut deze tijd! Probeer te investeren in kennis of kijk kritisch naar jouw bedrijf. Wat kun jij verbeteren en hoe kun jij straks nog groter worden. Nu heb je namelijk meer tijd om dit soort zaken uit te zoeken.

Kijk kritisch naar jouw bedrijf, het werkproces, administratie, marketing en cashflow. Nu jouw medewerkers thuiswerken brengt dit misschien obstakels met zich mee, maar misschien verloopt het werk ook wel veel efficiënter. Probeer van deze situatie te leren en te innoveren als bedrijf.

Je kunt ook investeren in kennis. Lees een boek over hoe je een effectief leider bent, het groeien van jouw bedrijf, of hoe jouw marketing  verbeterd kan worden. Voor de laatste twee hebben wij wel een aanrader, dit boek is gratis te downloaden!

Koopgedrag veranderd

Nu de horeca stil valt, sportscholen dicht zijn en reizen geannuleerd worden, zitten mensen veelal binnen. Je ziet hierdoor een duidelijk verschil in koopgedrag. Er worden nu namelijk meer luxueuze thuisproducten verkocht, maar ook bijvoorbeeld fitnessproducten. Zolang mensen er maar de tijd mee kunnen doden vanuit huis. Dit is momenteel een belangrijke trend, kijk of jij hierop kan inspelen!

Adverteren zal veranderen

Tijdens deze periode zullen veel bedrijven hun advertentiecampagnes uit gaan zetten. Dat betekent dat de markt voor adverteren zal veranderen. Een cost-per-click zal dus goedkoper worden. Je krijgt hierdoor voor hetzelfde budget meer bezoekers. Misschien is het juist nu een idee om hier extra op in te zetten en goedkoper bezoekers te krijgen naar jouw website.

Leer van elkaar

Tijdens deze periode heeft elke ondernemer het lastig. De situatie heeft een grote impact op iedereen. Zoals Premier Rutte tijdens zijn toespraak aangaf: “samen komen we deze moeilijke periode te boven”. Ook als ondernemers zal dit zo zijn. Probeer van elkaar te leren, inspireer elkaar met nieuwe initiatieven en creatieve oplossingen. Probeer elkaar tips te geven en help elkaar. Op LinkedIn kun je bijvoorbeeld veel verhalen lezen van andere ondernemers.

Tot slot nog een paar praktische thuiswerk tips

  1. Zorg voor een dagelijks ritme, zoals je dat gewend bent. Sta elke dag om dezelfde tijd op, hanteer jouw reguliere start en eindtijd en neem ook op de normale tijdstippen een pauze. Tijdens thuiswerken is structuur erg belangrijk.
  2. Zorg dat je thuis een goede werkplek hebt. Wellicht denk je: “lekker op de bank met de laptop op schoot”, maar dit zal de productiviteit niet ten goede doen. Zorg ervoor dat je een goede werkplek ingericht hebt, voldoende daglicht maar ook privacy hebt om rustig te kunnen werken.
  3. Houdt werk en privé zoveel mogelijk gescheiden. Misschien moet je naast het thuiswerken ook voor de kinderen zorgen? Zorg er dan voor dat je het werk in blokken indeelt. Dit geeft voor jezelf, maar ook voor jouw kinderen duidelijkheid en rust.
  4. Als je vanuit thuiswerkt, kom je minder snel buiten de deur. Zorg er dus voor dat je af en toe een frisse neus haalt. Begin de dag bijvoorbeeld met een korte wandeling. Op deze manier kun je af en toe je hoofd legen.
  5. Zorg ervoor dat je blijft communiceren met jouw collega’s. Je bent al snel de hele dag alleen bezig, probeer toch op de hoogte van elkaars werk te blijven. Je kunt dit doen door WhatsApp, Skype, Slack, maar ook door andere tools zoals DropBox, Google Drive, Trello etc. Op deze manier blijven jullie toch met elkaar in contact.

Corona en marketing?

Als marketing voor jou een uitgave is, en geen investering, dan ben je niet bezig met de juiste marketing. Wij proberen er in ieder geval voor te zorgen dat onze marketingstrategie voor jou extra waarde oplevert!

Daarom willen wij jullie graag met bovenstaande tips en inzichten helpen om als onderneming het beste uit jouw tijd te kunnen halen.

Wil je sparren over mogelijkheden? Contact opnemen mag altijd!

Web Wings

Recent nieuws

10 augustus 2022

7 SEO trends in 2022

1 augustus 2022

Facebook marketing tips en tricks

28 juli 2022

LinkedIn tips en tricks

25 juli 2022

Hoe schrijf je SEO teksten?

17 juni 2022

Retargeting LinkedIn