fbpx
Terug naar overzicht

5 SEO tips voor YouTube in 2022

|
21 januari 2022
|

Bij SEO denk je waarschijnlijk gelijk aan Google, maar ook in YouTube kun je je content optimaliseren voor de zoekmachine. Zeg nu zelf, lees je liever een blog post of kijk je liever een video? Met SEO voor YouTube zorg je ervoor dat jouw video’s organisch beter gevonden kunnen worden. Ook zorgt het optimaliseren van jouw video’s dat dit een hogere ranking krijgt in Google. De 5 SEO tips voor YouTube in 2022 kunnen je voornamelijk helpen als je nog niet meedoet met de grote namen van YouTube. Zo zorg je dat je organisch publiek binnenkrijgt en dit publiek kunt vast houden.

De eerste 48 uur

SEO YouTube audience retentionWanneer je een video uploadt komt deze automatisch hoger in de search engine van YouTube voor 48 uur. Dit doet YouTube om te kunnen bepalen of deze video relevant is voor een onderwerp, hoeveel bezoekers het krijgt en noem maar op. Deze 48 uur zijn van belang omdat in dit tijdsbestek YouTube jouw video gaat indexeren en je een bepaalde ranking geeft. Alles wat je in deze 48 uur doet zijn van belang om jouw video een zo hoog mogelijke SEO scoren te geven. Jouw SEO voor YouTube kan nog maar minimaal groeien nadat dit tijdsbestek voorbij is. Omdat deze 48 uur zo van belang zijn moet je een duidelijke tijd in gedachten hebben wanneer je jouw video post. Wat is de beste tijd op de dag om een video te uploaden zodat jouw publiek zo snel mogelijk de video kan bekijken, delen en ook zolang mogelijk kan kijken?

‘Audience retention’ is het percentage dat jouw video’s worden bekeken. Je wilt dit percentage zo hoog mogelijk houden omdat dit aan YouTube doorgeeft of jouw content relevant is voor een onderwerp. Probeer hier dan ook rekening mee te houden met het maken van een video. Probeer je publiek met elke seconde van jouw video te vermaken of te informeren. Als een video te langzaam op gang komt, dan gaat jouw publiek de video doorspoelen of dan sluiten ze jouw video helemaal af. Hierdoor gaat je ‘audience retention’ fors omlaag. Ook is consistentie een factor waar YouTube naar kijkt. YouTube beloont namelijk gebruikers die consistent uploaden omdat zij ervoor zorgen dat hun publiek regelmatig YouTube opent om deze video’s te bekijken en ervoor zorgen dat kijkers zich langer op YouTube bevinden. Dit is de reden waarom vloggers tegenwoordig het zo goed doen in de YouTube search engine. Ze hebben een vast publiek die vaak wel dagelijks hun nieuwste video helemaal afkijken. Zo scoren deze vloggers maximaal op ‘audience retention’ en op consistentie.

Keyword research

Het begrijpen van het zoekgedrag van je doelgroep is essentieel. Je kunt hiervoor elke keyword tool gebruiken die je tot je beschikking hebt. Belangrijk is dat je op de details let. Sla je video bevoordeeld op met je belangrijkste keyword in gedachten. Gebruik je keywords ook in je beschrijving van je video en schrijf hier een pakkende SEO tekst bij. Gebruik je keywords op een natuurlijke manier in de titel van je video en noem maar op. Een handige tip is ook dat je in de zoekbalk van YouTube hints kunt krijgen over waar veelvoudig naar wordt gezocht. Type in deze zoekbalk een woord of een zin en YouTube geeft onmiddellijk suggesties aan. Ooit van het woord ‘close captions’ gehoord? Dit is de ondertiteling functie van YouTube. Dit kun je aanzetten op jouw video en YouTube genereert hierbij dan een automatische ondertiteling. Er zitten echter vaak veel fouten in deze automatische ondertiteling en het is om deze reden aan te raden dit handmatig voor de video te typen. Net zoals dat je een ‘alt tekst’ bij Google gebruikt voor een afbeelding, gebruik je de ondertiteling van een YouTube video om aan YouTube (en Google) door te geven waar de video over gaat. Dit helpt onwijs in het verbeteren van de SEO rondom jouw YouTube kanaal. Ook kun je ‘tags’ invullen als je een video gaat uploaden. Gebruik tags voorzichtig met je boodschap van jouw video in gedachten, want YouTube kan je namelijk een boete geven als deze niet met je content overeen komt.

Gerelateerd nieuws  De nieuwste social media trends!

Google Trends

Naar de keywords kijken is essentieel voordat je een video creëert, maar houd zeker ook goed de trends in de gaten. YouTube verandert voortdurend en dit komt door het beïnvloedbare publiek die naar de video’s kijkt. Als er meerdere video’s op een bepaald onderwerp staan, dan is het haast onmogelijk om hierboven te komen. Deze video’s zijn dan al door YouTube als betrouwbaar beoordeeld en ze hebben een organisch publiek die wekelijks op deze video belanden. Het is dus belangrijk dat je een onderwerp zoekt dat weinig concurrentie heeft, maar potentieel meer zoekresultaten kan opleveren. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de tool Google Trends. Constant kijken naar eventuele trends is dé sleutel om te groeien binnen YouTube.  Zodra je eenmaal een basis hebt opgebouwd met een organisch publiek, dan kun je trends iets meer laten varen. Zorg dus dat je de 5 SEO tips voor YouTube in 2022 goed toepast om dit op te bouwen.

SEO youTube analytics

Linkbuilding

Op linkbuilding focussen bij YouTube? Zeker weten. Een kijker op jouw video krijgen is leuk, maar wist je dat als die kijker van een andere website direct op jouw video komt, dat hij dan driedubbel meetelt? YouTube wil namelijk dat jij voor meer verkeer zorgt op hun website. Dus als iemand via jouw video link van een andere website wordt weggehaald, dan wordt dit beloond. Ooit wel eens Netflix gekeken en je wilt hem na 1 aflevering uitdoen, maar je kijkt er uiteindelijk 3? Precies, dit komt omdat Netflix je automatisch bij het einde van een aflevering naar de volgende aflevering stuurt. Dit kan ook met YouTube. Je kunt verschillende video lijsten maken die automatisch afspelen. Dit kun je doen op basis van een bepaald onderwerp, thema, etc. Ook kun je aan het einde van je video hyperlinks maken. Als je bijvoorbeeld in de laatste 5 seconde van je video, stukjes van oude video’s laat afspelen dan kun je daar een hyperlink over plakken. Zo zal je zien dat jouw publiek geneigd is om door te klikken naar een andere video. Je creëert op je pagina als het ware een echt spinnenweb van video’s die jij hebt gecreëerd.

Thumbnail

SEO YouTube thumbnailEen thumbnail wordt vaak zwaar onderschat. Het is de eerste indruk die mensen van jouw video krijgen en dit hoort dan ook mensen nieuwsgierig te maken. Mensen zijn visuele wezens. Ooit een goede tekst gelezen waarbij een lage kwaliteit foto staat en er toch maar voorbij gescrold? Veel mensen kijken op YouTube ook alleen naar de plaatjes en lezen pas de titel als ze de thumbnail interessant vinden. In een thumbnail kun je ook tekst verwerken, maar ga hiermee niet overboord. Gebruik woorden waarvan je weet dat mensen hiernaar zoeken. Als je een thumbnail creëert, dan is het ook een goede tip om deze als die klaar is de thumbnail een stuk kleiner te maken of ver van je scherm te gaan staan. Kun je de tekst van je thumbnail lezen en ziet de thumbnail er aangenaam uit? Dan kun je hem gebruiken.

Met deze tips kun jij het nieuwe jaar fris beginnen. Je kent nu de 5 SEO tips voor YouTube in 2022. Zo kun jij jouw linkbuilding van YouTube versterken door dit ook op social media te delen. Ken jij de nieuwste social media trends? Deze zijn essentieel om zo jouw socials te promoten en zodoende ook jouw YouTube links te versterken.

Jasper Voorn
Mijn naam is Jasper Voorn, eigenaar en oprichter van Web Wings. Ondernemen zit al van jongs af aan in mijn bloed. In 2011, op 17-jarige leeftijd, begon ik al met mijn eerste bedrijfje TiTaTosti. Hiermee verkocht ik elk weekend unieke tosti’s bij verschillende cafés en op lokale evenementen.

Recent nieuws

16 mei 2022

Affiliate marketing

13 mei 2022

Waarom is content marketing zo belangrijk?

11 mei 2022

Online marketing zelf doen of toch uitbesteden?

9 mei 2022

De mogelijkheden van Google Trends

2 mei 2022

Wat is een retargeting strategie en waarom moet je het gebruiken?